Okres świąteczny to stan wyjątkowy dla administratorów sieci

Okres świąteczny to stan wyjątkowy dla administratorów sieci
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Okres przedświąteczny dla administratorów w firmach i instytucjach oznacza zwiększony ruch w sieci, infekcje szkodliwym oprogramowaniem, i "padające" serwery. To stan wyjątkowy, czasem wręcz informatyczny Armagedon - mówią specjaliści.

Jak wynika z wyliczeń firmy analitycznej Radicati Group, tylko w 2010 roku wysłano na świecie 107 trylionów e-maili, a posiadaczy kont poczty elektronicznej było 1,88 miliarda.

"Z informacji jakie uzyskujemy podczas spotkań z klientami wynika, iż w okresie przedświątecznym sieci komputerowe przeżywają coś w rodzaju informatycznego Armagedonu" - mówi Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery.

Na przepustowości sieci komputerowej negatywnie odbija się przedświąteczny zalew e-kartek, filmików, linków do Mikołajów i "tańczących reniferów". W skrajnym przypadku może to doprowadzić do przeciążenia serwerów lub kompletnego zapchania pasma. Najgorzej, gdy w firmowej sieci pojawi się świąteczny hit, który wszyscy muszą zobaczyć.

Specjaliści doradzają administratorom, by przeciwdziałali tego typu sytuacjom ustalając szerokość pasma dla każdego rodzaju obiektów i w ten sposób ratowali sieć przed zatorem.

Przedświąteczna gorączka zakupowa oznacza ożywioną działalność spamerów, podsyłających internautom oferty zakupu prezentów, oczywiście zawsze rewelacyjne.

W rzeczywistości znakomita większość z nich to podróbki produktów oryginalnych, a część jest jedynie przykrywką dla prób infekcji szkodliwym oprogramowaniem. Według ekspertów, 5 proc. spamu zawiera szkodliwe oprogramowanie.

Aktywniejsza działalność użytkowników oraz nasilenie działań cyberprzestępców oznacza stan wyjątkowy w działach bezpieczeństwa. W większości dużych instytucji świąteczną praktyką stało się powoływanie nocnych zespołów "helpowych", które w czasie wolnym dla innych pracowników starają się przywrócić sieć do stanu, który umożliwi normalną pracę następnego dnia. W średnich firmach częściej niż zwykle zdarzają się awarie i konieczność zostania po godzinach.

Brak zrozumienia specyfiki pracy działów IT i skali problemów technicznych wynikających ze świątecznej gorączki powoduje często napięcia i konflikty na linii informatyk - użytkownik. "Dlatego też apelujemy do osób pracujących z komputerem żeby w tym okresie podeszli z większym zrozumieniem do utrudnień związanych z siecią i internetem" - powiedział Engiel.

"Papierowa kartka świąteczna dla działu IT z pewnością będzie dobrym sposobem docenienia ich wysiłków w tym gorącym informatycznie okresie" - podsumowuje.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Okres świąteczny to stan wyjątkowy dla administratorów sieci

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!