PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Oracle o energetyce: Polska podobna do Kaliforni

Autor: wnp.pl (Adam Brzozowski)
28-03-2008 23:20
Oracle o energetyce: Polska podobna do Kaliforni

Zdaniem Bastiana Fischera, wiceprezesa należącej do Oracle jednostki Utilities Business Unit (która rozpoczyna w Polsce sprzedaż oprogramowania dla sektora energetycznego), każdy powinien móc zmienić dostawcę energii, tak jak przebiera się w ofertach dostawców Internetu. Tak jest w wielu krajach po deregulacji rynku.

W Polsce deregulacja rodzi się w bólach, ciągle zmieniają się przepisy. Mimo, że od lipca 2007 klienci indywidualni mogą zmieniać dostawców energii, nie widać w sektorze dużych inwestycji w systemy CRM czy billingi. W innych krajach też były takie opóźnienia?
Inne jest podejście w USA i w Europie. W Europie pod koniec lat 90. i na początku tego wieku obowiązywała dyrektywa dotycząca liberalizacji ryku energetycznego. Były ramy czasowe, określające, które segmenty mają podlegać regulacji według określonego reżimu czasowego. Firmy sektora utilities były pełne obaw, że stracą dynamikę rozwoju. Dlatego inwestowały w dwa aspekty działalności. Pierwszy to zrozumienie, jaka jest rola przedsiębiorstwa w nowym otoczeniu. Na początku mieliśmy do czynienia z podmiotami, które robiły wszystko, od wytworzenia przez przesył po obsługę klientów indywidualnych. Firmy, które przygotowywały się do zmian inwestowały więc w strategię biznesową.

Gdy firmy zdywersyfikowały swoją rolę, zaczęły inwestować w analizę procesów. To drugi aspekt. By wykonać nowe procesy, trzeba było zarządzać nimi przy wsparciu narzędzi informatycznych. Na początku lat 90. firma EDF zdecydowała się skupić (na początku procesu deregulacji) na rentownych klientach przemysłowych. Ten segment pierwszy skorzystał z korzyści z transformacji rynku. Z tego powodu pierwsze projekty IT dotyczyły obsługi klientów korporacyjnych. W kolejnych latach, gdy deregulacja zaczęła obejmować obsługę klientów indywidaualnych, firma musiała dostosować się do zautomatyzowania procesów przełączania się odbiorców między dostawcami, nauczyć się procesów obsługi tych transakcji, czyli np. automatyzować przepływ informacji o klientach.

Oracle jako firma globalna wcześnie widziała co się działo w krajach, które przyjęły deregulację czyli w Nowej Zelandii, Australii, Wielkiej Brytanii. Tamtejsze firmy miały alternatywę: zostać przy starym systemie informatycznym i go zmodernizować (co się okazywało bardzo kosztowne lub niemożliwe) lub inwestować w nowy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP