PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orange musi zmienić abonament, klienci uciekną?

Autor: Gazeta Wyborcza
08-12-2007 09:58

Niemal 5,5 mln abonentów sieci komórkowej Orange będzie mogło wiosną opuścić swego operatora, nie ponosząc żadnej kary za wcześniejsze zerwanie umowy.

Ten niespodziewany prezent zafundował klientom sieci Urząd Komunikacji Elektronicznej. Odkrył on w regulaminie świadczenia usług zapis o trybie reklamacji, niezgodny z postanowieniem ministra infrastruktury. Gazeta Wyborcza pisze, że teraz PTK Centertel, operator sieci Orange, musi zapłacić 900 tys. zł kary oraz zmienić regulamin. Te konsekwencje są dla operatora najmniej dotkliwe.
Najważniejsze, że każda zmiana regulaminu daje abonentowi prawo do bezkarnego odejścia z sieci. Nawet jeśli niedawno podpisał umowę i dostał telefon w promocyjnej cenie. Tak bowiem skonstruowane jest polskie prawo. - Zmiana w regulaminie, nawet na korzyść abonenta, daje mu możliwość odejścia bez odszkodowania - mówi mec. Wacław Knopkiewicz, radca prawny z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński, którego cytuje Gazeta.

Dla Orange oznaczałoby to katastrofę. Sieć ma co prawda jeszcze 8 mln klientów korzystających z usług przedpłaconych, jednak dla operatora najcenniejsi są ci, którzy podpisali umowę. W III kwartale każdy klient abonamentowy przynosił tej sieci średnio 93 zł miesięcznie, a pre- paidowy zaledwie 23,6 zł.

Nic dziwnego, że Orange będzie się od decyzji regulatora odwoływać do sądu. Tym bardziej że w całej sprawie chodzi o jedno zdanie, którego nie umieszczono w regulaminie: "Centertel potwierdzi przyjęcie reklamacji w formie pisemnej". - Odpowiedni zapis umieściliśmy we wzorze umowy, a naszym zdaniem nie ma znaczenia, w jakim dokumencie taka informacja się znajdzie - podkreśla Jacek Kalinowski, rzecznik Grupy TP.

Anna Streżyńska, prezes UKE, tłumaczy: - Informacja o tym, jak ma przebiegać reklamacja, powinna znaleźć się w regulaminie. Wiem, że konsekwencje zmiany tego dokumentu są dotkliwe dla operatora, ale takie jest prawo.

Postawa Orange oznacza jednak, że odejście z sieci, choć teoretycznie proste, może wlec się miesiącami. Pokazuje to doskonale przykład Ery, która w marcu znalazła się w identycznej sytuacji. Regulator rynku zażądał wtedy od operatora, by - również w związku ze zmianą regulaminu - poinformował klientów, że mają prawo do wypowiedzenia umowy. Gazeta przypomina, że rozpętało się piekło. Do salonów zaczęły przychodzić osoby, które postanowiły z tej okazji skorzystać. Jednak operator kategorycznie odmawiał informując kiedy kończą się umowy i czym kończy się wcześniejsze ich zerwanie (kary umowne). Sprawa się odwleka bo Era odwołała się do sądu i wciąż czeka na rozprawę a jednocześnie - podaje Gazeta - nie przebiera w środkach, by zatrzymać klientów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

37 325 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP