Orange musi zmienić abonament, klienci uciekną?

Orange musi zmienić abonament, klienci uciekną?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niemal 5,5 mln abonentów sieci komórkowej Orange będzie mogło wiosną opuścić swego operatora, nie ponosząc żadnej kary za wcześniejsze zerwanie umowy.

Ten niespodziewany prezent zafundował klientom sieci Urząd Komunikacji Elektronicznej. Odkrył on w regulaminie świadczenia usług zapis o trybie reklamacji, niezgodny z postanowieniem ministra infrastruktury. Gazeta Wyborcza pisze, że teraz PTK Centertel, operator sieci Orange, musi zapłacić 900 tys. zł kary oraz zmienić regulamin. Te konsekwencje są dla operatora najmniej dotkliwe.

Najważniejsze, że każda zmiana regulaminu daje abonentowi prawo do bezkarnego odejścia z sieci. Nawet jeśli niedawno podpisał umowę i dostał telefon w promocyjnej cenie. Tak bowiem skonstruowane jest polskie prawo. - Zmiana w regulaminie, nawet na korzyść abonenta, daje mu możliwość odejścia bez odszkodowania - mówi mec. Wacław Knopkiewicz, radca prawny z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński, którego cytuje Gazeta.

Dla Orange oznaczałoby to katastrofę. Sieć ma co prawda jeszcze 8 mln klientów korzystających z usług przedpłaconych, jednak dla operatora najcenniejsi są ci, którzy podpisali umowę. W III kwartale każdy klient abonamentowy przynosił tej sieci średnio 93 zł miesięcznie, a pre- paidowy zaledwie 23,6 zł.

Nic dziwnego, że Orange będzie się od decyzji regulatora odwoływać do sądu. Tym bardziej że w całej sprawie chodzi o jedno zdanie, którego nie umieszczono w regulaminie: "Centertel potwierdzi przyjęcie reklamacji w formie pisemnej". - Odpowiedni zapis umieściliśmy we wzorze umowy, a naszym zdaniem nie ma znaczenia, w jakim dokumencie taka informacja się znajdzie - podkreśla Jacek Kalinowski, rzecznik Grupy TP.

Anna Streżyńska, prezes UKE, tłumaczy: - Informacja o tym, jak ma przebiegać reklamacja, powinna znaleźć się w regulaminie. Wiem, że konsekwencje zmiany tego dokumentu są dotkliwe dla operatora, ale takie jest prawo.

Postawa Orange oznacza jednak, że odejście z sieci, choć teoretycznie proste, może wlec się miesiącami. Pokazuje to doskonale przykład Ery, która w marcu znalazła się w identycznej sytuacji. Regulator rynku zażądał wtedy od operatora, by - również w związku ze zmianą regulaminu - poinformował klientów, że mają prawo do wypowiedzenia umowy. Gazeta przypomina, że rozpętało się piekło. Do salonów zaczęły przychodzić osoby, które postanowiły z tej okazji skorzystać. Jednak operator kategorycznie odmawiał informując kiedy kończą się umowy i czym kończy się wcześniejsze ich zerwanie (kary umowne). Sprawa się odwleka bo Era odwołała się do sądu i wciąż czeka na rozprawę a jednocześnie - podaje Gazeta - nie przebiera w środkach, by zatrzymać klientów.

Niektórych podobno nawet straszyła - kosztami postępowania sądowego i komorniczego, nasyłaniem agencji detektywistycznej, która ustali majątek abonenta, i umieszczeniem w Krajowym Rejestrze Długów. Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego w IDC Polska, ma nadzieję, że Orange będzie postępować inaczej, kusząc raczej dotychczasowych klientów nową, ciekawszą ofertą tak, że nikomu nie będzie się chciało odchodzić. W tej chwili operatorzy traktują starych klientów po macoszemu, a kuszą jedynie nowych. To może się zmienić - przekonuje.

Zdaniem analityka rynku Tomasza Kulisiewcza o klientów, którzy mogliby odejść z Orange, zawalczą przede wszystkim mali gracze, tacy jak Play i sieci wirtualne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Orange musi zmienić abonament, klienci uciekną?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!