Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pionierski superkondensator z Nickel Technology Park Poznań

Autor: wnp.pl (Tadeusz Gańczarczyk)
12-11-2009 15:05
Pionierski superkondensator z Nickel Technology Park Poznań

W Nickel Technology Park Poznań (NTPP) powstanie supernowoczesne laboratorium, w którym prowadzone będą prace nad superkondensatorem – wynalazkiem mogącym zrewolucjonizować m.in. przemysł motoryzacyjny czy rolnictwo.

Instytut Budownictwa, Mechanizacji oraz Elektryfikacji Rolnictwa (IBMER) i Nickel Technology Park Poznań (NTPP) zawiązały konsorcjum naukowe, którego celem są prace nad rozwojem innowacyjnej metody wytwarzania kondensatora elektromechanicznego tzw. superkondensatora – urządzenia, które może stać się efektywnym źródłem prądu i znaleźć zastosowanie m.in. w przemyśle motoryzacyjnym, rolnictwie czy automatyce przemysłowej.
IBMER stara się pozyskać na swój projekt dofinansowanie z Programu Innowacyjna Gospodarka, Działanie 1 „Badania i rozwój nowoczesnych technologii”. Wartość całego projektu szacowana jest na 4,7 mln zł, a okres jego realizacji obejmuje lata 2010-2013.

- Jeżeli konsorcjum uzyska wsparcie z UE, już istniejące pomieszczenia w jednej z hal NTPP zostaną zaadaptowane na nowoczesne laboratorium do prowadzenia obliczeń oraz pracy naukowej związanej z wynalazkiem i wyposażone w niezbędne instalacje oraz specjalistyczną aparaturę naukową i laboratoryjną. - mówi Dagmara Nickel, prezes zarządu Nickel Technology Park Poznań Sp. z o.o - Celem projektu jest wyselekcjonowanie optymalnych materiałów elektrodowych do budowy kondensatora elektrochemicznego oraz stworzenie jego prototypów.

Będą wykorzystywane m.in. do budowania zintegrowanych systemów mocy zawierających układy fotowoltaiczne i turbiny wietrzne oraz akumulatory kwasowe. Naukowcy będą chcieli sprawdzić przydatność superkondensatorów do zasilania pojazdów takich jak pojazdy elektryczne i rolnicze – jako głównego lub dodatkowego źródła energii.

W prowadzonych od lat na świecie pracach badawczo-rozwojowych w zakresie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, napotkano na fundamentalne problemy związane z magazynowaniem i odzyskiwaniem energii. Najistotniejszą przyczyną są ograniczenia narzucane przez akumulatory, które są duże, ciężkie, mają ograniczoną szybkość ładowania i wymagają konserwacji. W ostatnich latach pojawiły się nowsze konstrukcje, wykorzystujące zalety nowych komponentów, w postaci superkondensatorów. Zintegrowanie akumulatorów o dużej pojemności z superkondensatorami umożliwia stworzenie lekkiego, taniego systemu napędowego o dużej energii, wielkiej wydajności prądowej, wysokiej sprawności, stabilnym cyklu i doskonałych właściwościach w niskiej temperaturze.

Zdaniem naukowców z Poznania, realizacja projektu konsorcjum naukowego IBMER oraz NTPP pozwoliłaby na przejście w Polsce od skali laboratoryjnej przez półprzemysłową do przemysłowej oraz prowadzenie prac nad zastosowaniami mobilnymi superkondensatorów w pojazdach osobowych, użytkowych, rolniczych i autobusach. Dzięki nowej infrastrukturze laboratoryjnej w NTPP możliwe byłyby również badania nad zastosowaniami stacjonarnymi superkondensatorów - układami z ogniwami słonecznymi i elektrowniami wiatrowymi.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP