"Czwarty operator" zainwestuje 1,1 mld euro w infrastrukturę umożliwiającą dostęp do szybkiego mobilnego internetu. Analitycy: - Wejście takiego konkurenta to wzrost jakości i spadek cen
Chris Bannister, prezes P4, operatora sieci Play, zapewnia, że jego firma zapewni internet nawet o prędkości kilkudziesięciu megabitów na sekundę w całej Polsce. - Wybudujemy tu największą i najnowocześniejszą infrastrukturę internetu mobilnego w tej części Europy - emocjonuje się Bannister. W ciągu trzech lat P4 zbuduje sieć masztów z nadajnikami działającymi w technologii tzw. trzeciej generacji (3,5 G HSDPA - High Speed Downlink Packet Access) umożliwiającej nie tylko rozmowy przez telefon komórkowy i wysyłanie SMS-ów, ale przede wszystkim sprawną transmisję danych - posiadacze laptopów czy komórek będą mogli korzystać z szerokopasmowego internetu. Za trzy lata Play zamierza dotrzeć do 75 proc. Polaków, także tych z małych miasteczek. Już pod koniec tego roku z szybkiego dostępu do internetu w tej sieci będzie mogło skorzystać ok. 40 proc. Polaków.
Część pieniędzy na inwestycję - 460 mln euro - operator dostanie od swoich udziałowców: funduszy Novator i Tollerton. Pozostałe 640 mln euro to pożyczka z China Development Bank, jednego z największych banków Państwa Środka. China Development Bank wspierał już Play podczas pierwszego etapu inwestycji - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
- Play inicjuje modernizację polskiej infrastruktury telekomunikacyjnej porównywalną choćby z obecnym programem budowy autostrad - twierdzi prezes Playa. Zdaniem Tomasza Kulisiewicza, analityka rynku telekomunikacyjnego firmy Audytel, nie ma w tym dużej przesady. Nadajniki trzeciej generacji mają już w Polsce wszyscy operatorzy. Gorzej z dostarczaniem klientom dużych szybkości mobilnego internetu. - Choć operatorzy reklamują szybkości rzędu 7,2 Mb/s, to nawet w centrum Warszawy są miejsca, gdzie podczas pracy na moim notebooku ledwo mogę osiągnąć 60 kb/s! - mówi Kulisiewicz "Gazecie".
- Inwestycje w sieć najnowszej generacji mogą się okazać dla Playa sposobem na podgonienie konkurencji - dodaje. P4 ma ponad 1,4 mln klientów, ale konkurenci z wielkiej trójki mają po 13-14 mln użytkowników.
Konkurencja nie przygląda się poczynaniom Playa z założonymi rękami. Sama też inwestuje w sieć najnowszej generacji, bo od tego kierunku nie ma odwrotu. Era w ostatnim roku również zainwestowała w taką infrastrukturę sporo, bo około 1 mld zł. W tym roku ma być podobnie, co sprawi, że w grudniu najnowsza sieć obejmie swoim zasięgiem ponad 45 proc. Polaków. Orange chwali się, że w tym samym czasie z siecią umożliwiającą korzystanie z bardzo szybkiego mobilnego internetu dotrze do 55 proc. obywateli (dziś to ponad 33 proc.) - pisze "Gazeta".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Play zagra o rynek mobilnym internetem