Załatwianie różnych spraw kierowanych do samorządów, ale i do administracji rządowej przez internet w jednym miejscu jest już możliwe w Podlaskiem dzięki wspólnej platformie cyfrowej samorządu i rządu - w Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia.
Jeden realizował samorząd województwa, 129 samorządów lokalnych (gmin i powiatów) oraz ponad 1,1 tys. innych jednostek, drugi - wojewoda podlaski i 19 jednostek administracji rządowej. Główny cel obu tych projektów to lepszy dostęp do usług administracyjnych drogą elektroniczną.
Powstał wspólny katalog usług dla mieszkańców, obecnie jest ich około 400 - poinformował pełnomocnik wojewody podlaskiego ds. informatyzacji Mariusz Madejczyk. Można np. wziąć zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego, zweryfikować na policji ile mamy punktów karnych za nieprawidłową jazdę (choć jest to płatne), czy ważny jest dowód rejestracyjny osoby, od której kupujemy auto. Nie da się za to np. wyrobić paszportu bez osobistego stawiennictwa w urzędzie, gdyż potrzebne są odciski palców.
Ze strony samorządów na początek jest pakiet 10 usług: np. deklaracja ws. podatku leśnego, gruntowego, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych - poinformował Robert Kursa z urzędu marszałkowskiego.
Wojewoda podlaski Andrzej Meyer powiedział, że z punktu widzenia mieszkańca nie jest ważne, czy jego sprawą będzie się zajmował samorząd czy administracja rządowa. "Ważne jest to, żeby mieć łatwy dostęp do załatwienia swojej sprawy" - mówił wojewoda. Dodał, że liczba spraw załatwianych elektronicznie rośnie, zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy wolą zrobić to przez internet zamiast chodzić do urzędu.
Pieniądze na oba projekty pochodziły z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013. Stworzenie wspólnego samorządowo-rządowego cyfrowego urzędu - razem z doposażeniem urzędów w sprzęt techniczny kosztowało "kilka milionów złotych" - poinformowała dyrektor departamentu społeczeństwa informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku Agnieszka Aleksiejczuk.
By skorzystać z Cyfrowego Urzędu Wrót Podlasia i przez internet składać pisma w różnych sprawach, trzeba dysponować albo podpisem kwalifikowanym albo wyrobić sobie profil zaufany na platformie e-PUAP.
Dyrektor Aleksiejczuk powiedziała dziennikarzom, że stworzenie Cyfrowego Urzędu Wrót Podlasia wchodzi teraz w etap "otwarcia się na kontakty z klientami". Urzędy będą się teraz zajmować promowaniem tych możliwości wśród mieszkańców regionu.
"Oczywiście nie wszystkie jednostki są przygotowane i jakby nastawione na tę formę świadczenia usług (elektroniczną - PAP)" - powiedziała Aleksiejczuk i dodała, że jeśli dana instytucja uzna, że daną sprawę można wszcząć elektronicznie i dalej prowadzić ją w ten sposób, bez bezpośredniego kontaktu z klientem, to ma taką możliwość. "I to jest clou tej sprawy" - wyjaśniła PAP Aleksiejczuk.
Podkreśliła, że urzędnicy mają świadomość, że liczba spraw załatwianych elektronicznie nie będzie rosła lawinowo, ale zainteresowanie ze strony klientów urzędów powinno sprawiać, że będą na to zwracać coraz większą uwagę. Zaznaczyła, że strona www.wrotapodlasia.pl (portal samorządowy) jest dostępna również na smartfony i inne urządzenia mobilne, przez co można z niej jeszcze powszechniej korzystać. "To sprawia, że sprawę możemy wszcząć nawet będąc na wakacjach" - dodała.
W Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia stworzono katalog usług razem z administracją rządową, będzie on sukcesywnie rozbudowywany. "Będziemy rozwijać te usługi, które będą się cieszyły największym zainteresowaniem ze strony społeczeństwa" - powiedziała Agnieszka Aleksiejczuk.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Podlaskie podsumowało postępy w e-administracji