W sześciu polskich miastach Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie - można "od ręki" załatwić podpis elektroniczny i otrzymać wszystko, co potrzebne do jego stosowania.
Punkty, w których generowane są certyfikaty niezbędne do składania e-podpisu, uruchomiła na przełomie września i października w sześciu miastach Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).
W innych miastach wojewódzkich oraz w Koszalinie, klienci Izby mogą zapoznać się z ofertą, uzyskać pomoc techniczną, podpisać umowę na świadczenie usług certyfikacyjnych, a także zamówić i odebrać certyfikat wraz z zestawem, czyli czytnikiem i kartą kryptograficzną.
Uruchomienie terenowych punktów ma służyć temu, aby klient mógł załatwić wszelkie formalności związane z uzyskaniem certyfikatu w jednym miejscu, podczas jednej wizyty. Do niedawna certyfikaty generowane były wyłącznie w Warszawie, a na certyfikat z zestawem trzeba było czekać zwykle kilka dni.
Cena certyfikatu i zestawu - jak poinformował reprezentujący KIR Adam Mitura - to ok. 200 zł rocznie. Z podpisu można korzystać niemal natychmiast po podłączeniu sprzętu do komputera. O e-podpis mogą starać się także osoby fizyczne, jednak na razie niewiele mogą załatwić z jego pomocą.
Przedsiębiorcom i instytucjom podpis elektroniczny może służyć m.in. do zabezpieczania wymiany informacji z urzędami administracji publicznej, wystawiania faktur elektronicznych; przesyłania deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych czy deklaracji do ZUS, tworzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, wystawiania elektronicznych legitymacji studenckich; przesyłania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, informacji do resortu finansów czy zabezpieczaniu komunikacji z klientami bankowości elektronicznej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Podpis elektroniczny od ręki