XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko

Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ekspansja innowacyjnych technologii mobilnych jest w biznesie nieunikniona, ale z drugiej strony często jest też tak, że firmy nie mają pomysłów jak efektywnie wykorzystywać dostępne już technologie - takie wnioski można wyciągnąć z debaty "Zarządzanie. Technologie mobilne a biznes", która odbyła się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

- W przeszłości najbardziej skore do wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań informatycznych w biznesie były takie sektory jak bankowość, czy FMCG, które niejako naturalnie wydają się zorientowane na IT. Dzisiaj obserwujemy znaczący rozwój technologii mobilnych w sektorze transportu, natomiast duży, nadal niewykorzystany potencjał tkwi w takich obszarach jak produkcja energii elektrycznej czy przemysł ciężki - ocenił Łukasz Błażejowski, senior manager Accenture w Polsce.

Jego zdaniem w dziedzinie zarządzania majątkiem przyszłość ma technologia machine to machine, polegająca na zdalnym komunikowaniu się urządzeń bez pośrednictwa człowieka, która może być wykorzystywana np. do próby przewidywania i zapobiegania awariom.

- Z drugiej strony technologie mobilne będą wykorzystywane do komunikacji z klientami, np. w celu umożliwienia samoobsługi - dodał Łukasz Błażejowski. Podkreślił, że często jest tak, że niektóre proste rozwiązania mogłyby usprawnić działanie wielu obszarów w firmach, ale z jakiegoś powodu się ich nie wykorzystuje. - Firmy energetyczne mają zwykle scentralizowane ośrodki zbierania zgłoszeń o awariach w terenie. Gdyby wykorzystać do tego technologię GPS, można by od razu zobaczyć na mapie gdzie awarii jest najwięcej i gdzie trzeba posłać ekipę remontową. To proste rozwiązanie, ale nadal nie stosowane - wyjaśnił.

W jego opinii technologie mobilne w naturalny sposób wykorzystują obszary związane ze sprzedażą, ale już obszary w firmach związane z utrzymaniem są zazwyczaj ostrożne.

Jak dodał Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco Poland, często jest tak, że mamy gotową aplikację, ale nie możemy jej uruchomić i udostępnić klientom, bo systemy transakcyjne nie są do tego przygotowane. - Nie idźmy w stronę technologii mobilnych bezrefleksyjnie, tylko zastanówmy się najpierw, jaką konkretną korzyść może odnieść klient, jakie mamy pomysły na ich wykorzystanie - zaapelował.

Krzysztof Kuliński, prezes firmy REC Global, przyznał, że również wierzy w rozwój rynku machine to machine. - Dlaczego nie przenieść możliwości, jakie dają smartfony, na inne urządzenia - pytał. - Takie technologie jak internet przedmiotów to będzie prawdziwa rewolucja w przemyśle. W Niemczech już dzisiaj rodzi się coś co nazywamy terminem industry 4.0. Chcemy być w tej dziedzinie mocni, a bez rozwoju technologii mobilnych nie ma ona racji bytu - dodał.

Z kolei Mariusz Zabielski, prezes Siemens Industry Software podkreślał, że termin industry 4.0 nie oznacza wcale odhumanizowania procesu produkcji, a jedynie zastąpienie w pewnych sytuacjach „interfejsu ludzkiego” - automatycznym.

- Nie da się obronić przed tym, co nieuniknione - przekonywał Tomasz Hanczarek, prezes spółki Work Service. Jego zdaniem szanse na rozwój będą miały te firmy, które są w stanie antycypować rzeczywistość. - Kiedy na rynek bardziej wejdzie tzw. pokolenie cyfrowe, nastąpi wielka zmiana, przed którą nie uciekniemy. Oni już nie chcą jednej pracy, a nawet jednego miejsca zamieszkania. Wyobrażam sobie, że będzie to wyglądało tak, że ktoś w jednym miejscu napisze w sieci, że potrzebuje opielić ogródek, ktoś inny zrealizuje to zlecenie, a faktura zostanie wystawiona i przesłana automatycznie, wszystko będzie się działo w świecie wirtualnym - mówił.

Krzysztof Kuliński dodaje, że dzięki technologiom mobilnym pracownicy firmy, choć przebywają w sześciu różnych lokalizacjach, mogą wspólnie realizować projekty. - Nasi menedżerowie praktycznie wszystko to co mają w laptopach, mają też w smartfonach - przyznaje. - Warto jednak pamiętać, że te urządzenia również można czasem wyłączyć.

Według Dariusza Stolarczyka, wiceprezesa Tauronu ds. korporacji, każda strategia ma swoją wartość, jeśli jest realizowana. A w tym celu trudno nie uwzględniać zmian następujących w otoczeniu. - Klient oczekuje coraz lepszych parametrów, które trudno byłoby osiągnąć bez wykorzystania nowych technologii informatycznych - powiedział.

- Dzisiaj dział IT jest w firmie takim samym elementem jak sprzedaż, produkcja czy finanse. Rolą IT jest pomoc w realizacji celów sprzedażowych czy finansowych. To powoduje, że jeśli dział IT nie będzie partnerem dla biznesu, to biznes znajdzie sobie partnera gdzie indziej, poza firmą - podsumował Łukasz Błażejowski.

Czytaj także: Najciekawsze z najlepszych wdrożeń IT
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pokolenie cyfrowe zmieni wszystko

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!