18 proc. Polaków robi zakupy w sieci. 27 proc. kupujących płaci za nie kartą lub przelewem albo za pośrednictwem elektronicznego systemu płatniczego, a 63 proc. przy odbiorze towaru - wynika z raportu Obserwator Cetelem Bank 2008.
To niejedyny powód, który hamuje rozwój płatności online. - Trzeba przyznać, że w Polsce szybkość rozliczeń nie jest zadowalająca - twierdzi Tomasz Jończyk, dyrektor departamentu rozliczeń Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Koszty płacenia za zakupy w sieci także zniechęcają, bo sklepy internetowe wliczają 3-proc. koszt przyjmowania zapłaty kartą do cen towarów. Systemy rozliczeniowe także pobierają ok. 3 proc. prowizji.
Czy Polacy zmienią swoje przyzwyczajenia? - W naszym kraju rozwiną się raczej tylko płatności za pomocą przelewu. Ludzie rezygnują z usług firm tworzących alternatywne systemy rozliczeniowe, bo płacenie za ich pośrednictwem jest skomplikowane - ocenia Michał Macierzyński.
- Polski rynek e-commerce ma jednak przed sobą dobre perspektywy, bo aż 35 proc. osób poniżej 35. roku życia kupuje w sieci - mówi Łukasz Gębski z Cetelem Bank.
Według danych banków, w Polsce jest 11 mln kont internetowych. Połowa z nich jest wykorzystywana aktywnie do transakcji w sieci.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polacy boją się płacić za zakupy przez sieć