XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polonijny biznes portali

Polonijny biznes portali
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rodzime spółki internetowe zaczęły zabiegać o ponad 10-milionową Polonię. Liczą, że dzięki ofercie dla rodaków za granicą zwiększą oglądalność i zarobią na reklamie

Prawie 80 proc. naszych użytkowników uważa, że uruchomienie serwisu Onet.eu dla Polaków na Wyspach Brytyjskich to był dobry pomysł. Równie dobrze przyjęli go reklamodawcy - powiedział "Rzeczpospolitej" Michał Bonarowski, redaktor naczelny i dyrektor wydawniczy Onet.pl. Portal (ma w kraju 9,7 mln użytkowników miesięcznie) przed miesiącem wystartował z ofertą dla co najmniej 0,6 mln rodaków mających w Wielkiej Brytanii dostęp do Internetu.

To niejedyna spółka internetowa, która zdecydowała się na ekspansję na zagraniczne rynki lub ją planuje w niedalekiej przyszłości.

Jak powiedział Grzegorz Błażewicz, prezes Interii.pl, firma przygotowuje serwis z myślą o odbiorcach poza granicami, przy czym będzie to zupełnie nowy produkt, a nie polonijna wersja portalu. Do rodaków za granicą adresowane są także inne nowe projekty, m.in. portal Twojemiejsce.net rozwijany przy wsparciu Yellow Pages Polska oraz spółki internetowej Bellatrix Internet. Witrynami, które są lub mogą być odwiedzane przez Polaków za granicą, zainteresowały się również firmy organizujące kampanie reklamowe w Internecie, m.in. jedna z największych w kraju IDMnet.

Szacowana na 10 do 15 mln liczba rodaków na świecie to potencjalnie duży rynek internetowy. Nawet jeżeli odbiorcami oferty internetowej będzie głównie nowa, dynamiczna emigracja zarobkowa (według badań CBOS ze stycznia 2007 r. powejściu do Unii liczba Polaków pracujących za granicą powiększyła się o 2 miliony), są to odbiorcy warci zainteresowania.

W Polsce, gdzie liczba korzystających z Internetu przekroczyła na koniec ubiegłego roku 13 mln, wydatki na reklamę internetową wyniosły w tym czasie 215 mln zł. W tym roku wzrosnąć mają do 305 - 320 mln zł. A serwisy dla Polonii mają szanse zdobywania nie tylko reklam firm z Polski, ale także firm zagranicznych, m.in. banków, ubezpieczycieli, firm lotniczych, turystycznych.

Obserwatorzy i uczestnicy rynku internetowego uważają, że portale i inne serwisy, które docierać będą nie tylko do odbiorców w Polsce, zwiększą szanse na zdobycie rosnących pieniędzy z reklamy. To, na co zdecydowali się zarówno Onet, jak i inne spółki jest sensownym krokiem. Polonijny rynek to duży potencjał.

W krajach, w których chcą teraz być obecne z ofertą rodzime spółki internetowe, działają już serwisy zorganizowane przez mieszkających tam Polaków i adresowane do Polonii. Jest takich serwisów według katalogu amerykańskiego polonianews.com co najmniej 200, z czego połowa pochodzi z USA. Wbrew pozorom wcale nie muszą być przeszkodą w zdobywaniu odbiorców i reklam za granicą przez rodzime spółki. Polonijne serwisy wręcz promują marki polskich serwisów, powołując się często na nie w swych informacjach zarówno politycznych, jak i biznesowych z Polski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polonijny biznes portali

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!