XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polska będzie gotowa na czas do uruchomienia eCall

Polska będzie gotowa na czas do uruchomienia eCall
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Polska będzie na czas gotowa do uruchomienia systemu eCall - poinformował w czwartek członków sejmowej komisji administracji i cyfryzacji, wiceszef MAC Stanisław Huskowski. System ma zacząć działać w całej UE 1 października 2015 roku.

eCall jest ogólnoeuropejskim system powiadamiania o wypadkach drogowych, dzięki czemu będzie można szybciej udzielić pomocy kierowcy czy innym osobom poszkodowanym. Urządzenia mają być instalowane we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych i lekkich samochodach dostawczych.

Huskowski poinformował posłów, że Polska będzie gotowa zarówno od strony prawnej, jak i technologicznej do uruchomienia systemu w październiku 2015 roku. Pytany przez posłów o koszty, Huskowski powiedział, że według jego wiedzy instalacja urządzenia związanego z systemem eCall może podnieść ceną samochodu o ok. 100 euro.

Posłowie pytali także o kwestie związane z bezpieczeństwem danych przesyłanych systemem eCall oraz ryzykiem wykorzystania tego systemu do śledzenia właścicieli samochodów. Huskowski przyznał, że istnieją obawy związane z bezpieczeństwem i śledzeniem użytkowników eCall. Dlatego - jego zdaniem - należy wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia. "System eCall musi być specjalnie chroniony i pracować w odpowiednim reżimie bezpieczeństwa. Przed uruchomieniem systemu trzeba sprawdzić, w jaki sposób dane pojazdu i jego właściciela będą chronione" - podkreślił wiceminister.

Dodał, że wdrożeniem systemu eCall zainteresowane są także firmy ubezpieczeniowe, które "w jakimś stopniu zamierzają partycypować w kosztach". Zaznaczył, że obecnie nie zna konkretów.

Za pomocą systemu eCall pomoc będzie wezwana automatyczne. Samochodowe urządzenie eCall będzie bowiem uruchamiało się tuż po wypadku, łącząc się, przy użyciu sieci telefonii komórkowej, ze służbami ratunkowymi. Zgłoszenia będą obierane przez centralę - odpowiednik krajowego punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci systemu ratunkowego 112. Urządzenie będzie można również uruchomić samodzielnie przez odpowiedni przycisk zainstalowany w samochodzie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska będzie gotowa na czas do uruchomienia eCall

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!