Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska gospodarka internetowa będzie wkrótce większa niż energetyka

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-05-2011 21:36
Polska gospodarka internetowa będzie wkrótce większa niż energetyka

Biznes internetowy, który już w 2009 r. osiągnął wartość 35,7 mld zł, czyli 2,7 proc. PKB, jest siłą napędową polskiej gospodarki. Prognozowany dynamiczny wzrost tej branży, dwukrotnie wyższy niż PKB, pozwoli jej w 2015 r. osiągnąć wartość 76,6 mld zł.

Dane te pochodzą z raportu The Boston Consulting Group. Autorzy szacują, że rynek internetowy będzie rósł co roku w tempie po 14 proc. Internet będzie odpowiadał za około 8 proc. wzrostu polskiego PKB w latach 2009-2015, a w 2015 r. udział gospodarki internetowej w PKB będzie większy niż obecny udział sektora finansowego, energetycznego i ochrony zdrowia.
Wydatki konsumentów będą najważniejszym czynnikiem wzrostu gospodarki internetowej w Polsce.

Największy udział w gospodarce internetowej (22 mld zł, czyli 62 proc. przychodów) ma konsumpcja, z handlem elektronicznym na czele. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej. Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie dziś w tempie 50 proc. w skali roku, a 38 proc. wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21 proc. aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie.

Z raportu wynika, że dostęp do internetu w Polsce ma ponad 60 proc. gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu, niż przed telewizorem – 14,5 godziny (wobec 14). Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w sieci (ok. 3 proc. handlu detalicznego) internauci oszczędzają około 15 proc. w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.

W przeciwieństwie jednak do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po onarzędzia internetowe podnoszące produktywność. Plasuje to Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce według danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51 proc. polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70 proc. w Europie).

Małe i średnie przedsiębiorstwa, które aktywnie wykorzystują narzędzia internetowe, szybciej zwiększają przychody i zatrudnienie oraz mają większy zasięg działania i więcej eksportują.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP