Do 20 sierpnia br. w zakładach LG Display pod Wrocławiem wyprodukowano 5 mln paneli LCD. W 2010 r. w Polsce będzie powstawać aż 77 proc. wszystkich telewizorów w Europie.
- Po zaledwie 16 miesiącach od uruchomienia produkcji osiągnęliśmy wynik, który potwierdza naszą silną pozycję w rywalizacji o europejskie rynki zbytu - mówi Yeu Jung Ung, prezes LG Display Poland. - Ulokowanie fabryki na Dolnym Śląsku zwiększyło naszą konkurencyjność - dodaje.
LG Display to największa w historii Polski zagraniczna inwestycja. Koreański gigant wraz z poddostawcami do 2011 r. ma zainwestować 800 mln euro w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych i zatrudnić tam ponad 12 tys. osób (dziś pracuje tam 7,5 tys). W zamian w 2005 r. rząd zobowiązał się przekazać Koreańczykom pomoc publiczną - głównie ulgi podatkowe i pieniądze na inwestycje - w sumie kilkaset milionów złotych.
Co czwarty moduł LCD produkowany na świecie pod szyldem LG Display pochodzi właśnie z polskiej fabryki. Pierwszy rok działalności w Polsce przyniósł Koreańczykom blisko 960 mln USD zysku.
LG Display dodatkowo ma dostarczać docelowo 11 mln ekranów ciekłokrystalicznych do dolnośląskich fabryk i na eksport. Podobne moduły w Łysomnicach produkuje Sharp. Docelowo z jego taśm rocznie ma zjeżdżać 10 mln sztuk.
- Polska stała się przyczółkiem azjatyckich koncernów w Unii Europejskiej. Dzięki przeniesieniu części produkcji nad Wisłę, mogą one sprzedawać na całym terenie Unii telewizory bez płacenia 14-proc. cła, które nakładane jest na telewizory i monitory 19-calowe i większe importowane spoza UE - tłumaczy Stefan Kamiński, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
- W zeszłym roku w Polsce wyprodukowaliśmy 20 mln odbiorników. 3 mln telewizorów kineskopowych, reszta to LCD - mówi Robert Uklański, prezes Instytutu Rynku Elektronicznego. - To grubo ponad połowa wszystkich produkowanych w Europie telewizorów - dodaje.
Według szacunków Ministerstwa Gospodarki w 2010 r. będzie to aż 77 proc. W przygotowanym dla resortu raporcie czytamy, że w 2010 r. produkcja ma sięgnąć 35 mln sztuk. Natomiast gdy wartość europejskiego rynku telewizorów sięgnie wtedy 43-44 mld euro, krajowa produkcja ma wynieść 33 mld euro - podaje "Gazeta Wyborcza".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska jest europejskim zagłębiem telewizyjnym