PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska montuje najnowszej generacji systemy radarowe

Autor: wnp.pl (PS)
13-02-2014 15:35

W Warszawie oraz Krakowie wkrótce rozpocznie się montaż radarów PSR/MSSR, produkcji kanadyjskiej firmy Intelcan Technologies Inc.

W ub.r. wygrała ona przetarg, zorganizowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Radary te służą do kontroli przestrzeni powietrznej i mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa lotów. Głównym zadaniem nowego systemu radarowego będzie wspieranie regionalnych systemów zarządzania ruchem lotniczym - radarową kontrolą na terenie całej Polski.
- Wymieniamy istniejący system, użytkowany już od 15 lat, na najnowszej generacji – powiedział nam Zbigniew Sałek, doradca prezesa zarządu PAŻP. – Niektóre elementy systemu powinny być wymieniane co 3 lata, bowiem tak szybko zmienia się technika.

System PSR – to radar podstawowy, a MSSR – radar wtórny, zintegrowany z tym pierwszym. Oprócz nich, Intelcan Technologies zainstalował w ub.r. nowe przyrządy wspomagające nawigację samolotów podczas lądowania w trudnych warunkach pogodowych (SkyNAV N8000 ILS CAT III/II oraz SkyNAV N9000 DME) we Wrocławiu oraz Lublinie. Pozwalają one na bezpieczne podchodzenie do lądowania nawet przy zerowej widoczności, jak np. w przypadku gęstej mgły.

- Dzięki nowym urządzeniom we Wrocławiu oraz Lublinie pasażerowie znacznie rzadziej będą narażeni na stres związany ze zmianą harmonogramu lotów z powodu złych warunków atmosferycznych – powiedział Zvi Glanz, wiceprezes Intelcan Technologies Inc. - Tylko w styczniu tego roku w Krakowie odwołano lub przekierowano do innych portów 114 rejsów z ponad 2,7 tys. zaplanowanych.

Inwestycje w systemy PSR/MSSR oraz ILS są częścią wieloletniego planu modernizacji infrastruktury lotniskowej, prowadzonej przez PAŻP. Oprócz wprowadzania najnowszej technologii, wynika to z rosnącego ruchu lotniczego, do którego muszą być dostosowane nowe systemy zarządzania nim. Umożliwia to zwiększenie liczby obsługiwanych samolotów. Jak przypomina Glanz, na największych lotniskach świata w ciągu pół minuty wykonywane są cztery operacje lotnicze (startów lub lądowań).

Ale jest jeszcze jeden powód wymiany sprzętu w Polsce.

- Od kilku lat zmieniła się u nas róża wiatrów, konieczne jest więc takie oprzyrządowanie lotnisk, aby uwzględniało ono dwa kierunki startów i lądowania: zasadnicze i pomocnicze – mówi Zbigniew Sałek.

Efektem inwestycji agencji jest m.in. instalacja systemów ILS II kategorii na wszystkich lotniskach cywilnych w Polsce, a wkrótce także system III kategorii w Warszawie.

Zakup dwu systemów radarowych PSR/MSSR kosztował 30 mln zł. W przetargu startowała także firma francuska – Thales.

W realizacji inwestycji Intelcan Technologies pomagają polskie firmy: GISS (producent i integrator rozwiązań lotniczych i komunikacyjnych) oraz Telbud Poznań – wyspecjalizowana firma budownictwa lotniczego.

W tym roku Intelcan, także we współpracy tymi firmia, planuje budowę w Nowym Targu systemów HP DME, tj. system dla samolotów do mierzenia odległości od lotniska, z którego będzie m.in. korzystać lotnisko w Katowicach.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP