PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski biznes na drodze do innowacyjności

Autor: wnp.pl (WGK)
22-06-2014 11:04
Polski biznes na drodze do innowacyjności
Fot. Fotolia

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej podejmują działania innowacyjne, jednak rzadko robią to w sposób kompleksowy i strategiczny. Tylko niewielki odsetek firm działa efektywnie osiągając zwrot z inwestycji. Takie firmy to liderzy innowacji lub doświadczeni innowatorzy – wynika z raportu firmy KPMG.

Według raportu aż 78 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad nowatorskimi rozwiązaniami. Kluczowym obszarem działalności innowacyjnej są innowacje produktowo-usługowe, które w ostatnich trzech latach wdrożyło 58 proc. firm przemysłowych i 50 proc. handlowych i usługowych. W przemyśle istotne są innowacje procesowe, które podjęło 60 proc. przedsiębiorstw przemysłowych, a 48 proc. je wdrożyło. Sektor handlu i usług stawia natomiast na innowacje organizacyjne – 46 proc. firm z tego sektora podjęło prace z tym związane, a 42 proc. firm wdrożyło nowe rozwiązania, przy czym tylko 10 proc. to wdrożenia nowych rozwiązań w skali rynku.
Firmy rzadko decydują się na innowacyjne rozwiązania marketingowe. Polskie przedsiębiorstwa często oceniają się jako organizacje zaawansowane pod względem innowacyjności, jednak badania pokazują, że tylko 17 proc. działających w Polsce średnich i dużych firm przemysłowych oraz 13 proc. firm handlowych i usługowych to doświadczeni innowatorzy lub liderzy innowacji.

Zarządy dostrzegają strategiczny wymiar innowacyjności i związanych z nią przewag konkurencyjnych, ale rzadko podejmują działania kompleksowe uwzględniające kluczowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dla 47 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw bycie firmą innowacyjną jest celem strategicznym, ale tylko w 20 proc. przypadków jest to cel o najwyższej randze. Brakuje też formalnej strategii innowacyjności. 12 proc. firm stara się przejmować najlepsze praktyki na rynku zamiast wypracowywać nowe rozwiązania (tylko 6 proc.). Prace nad innowacjami przedsiębiorstwa najchętniej podejmują we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

– Większość dużych i średnich firm działających na polskim rynku podejmuje prace nad innowacjami i ich wdrożeniem, niestety często są to działania ”punktowe” adresujące wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa. Sam innowacyjny produkt często nie wystarczy, by osiągnąć sukces rynkowy. Niezbędne jest też transformacja całej organizacji. Muszą jej towarzyszyć nowatorskie rozwiązania we wszystkich obszarach działalności organizacji. Niestety większość przedsiębiorstw w Polsce nie ma jeszcze członka zarządu lub managera wysokiego szczebla odpowiedzialnego za transformację cyfrową organizacji – podsumowuje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w Europie Środkowo-Wschodniej i KPMG w Polsce.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP