PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski rynek muzyczny w sieci jest w przełomowym momencie

Autor: PAP
28-09-2013 12:41
Polski rynek muzyczny w sieci jest w przełomowym momencie
Fot. Fotolia

Polski rynek sprzedaży muzyki w internecie jest w przełomowym momencie; w ciągu ostatniego roku przychody ze sprzedaży muzyki w sieci wzrosły o 53 proc. i stanowią już niemal 19 proc. rynku - wynika z raportu dotyczącego funkcjonowania elektronicznego rynku treści muzycznych w Polsce.

W pierwszym kwartale 2013 roku przychody ze sprzedaży formatów cyfrowych muzyki przez internet wyniosły w Polsce 7,24 mln zł wobec 4,72 mln zł w analogicznym okresie 2012 roku, co daje wzrost o 53 proc. - wynika z raportu dotyczącego funkcjonowania elektronicznego rynku treści muzycznych w Polsce, który przedstawił w piątek w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego dr Patryk Gałuszka, ekonomista i medioznawca z Instytutu Ekonomii Wydziału Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.
"To bardzo duży wzrost, biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy obecnie w momencie spowolnienia rozwoju rynku. Ludzie oszczędzają, a pierwsze w kolejności do cięcia są zazwyczaj wydatki na kulturę" - mówił dr Gałuszka.

Z raportu wynika, że 18,7 proc. muzyki w Polsce sprzedaje się obecnie w wersji cyfrowej, podczas gdy w analogicznym okresie zeszłego roku było to 11,6 proc. Łącznie rynek muzyki na nośnikach fizycznych oraz rynek cyfrowy były warte w I kwartale tego roku 38,7 mln zł.

Według raportu świadectwem rozwoju rynku internetowej sprzedaży muzyki w sieci jest wejście do Polski międzynarodowych potentatów w tej dziedzinie - w 2011 roku do Polski wszedł iTunes, w 2012 - Spotify. Niektórzy popularni artyści osiągają sukces finansowy dzięki eksploatacji nagrań w sieci - przykładem może być utwór "Ona tańczy dla mnie" grupy Weekend, który dzięki kanałom cyfrowym w ciągu miesiąca przyniósł zespołowi i wytwórni ponad 100 tys. zł.

Obecnie najpopularniejsze są dwa modele sprzedaży muzyki w sieci - "płać za ściąganie", w którym odbiorca kupuje poszczególne utwory i model subskrypcyjny, w którym za niewielką miesięczną opłatą klient ma nieograniczony dostęp do całej zawartości serwisu.

Zdaniem Gałuszki ten drugi model sprzedaży ma obecnie lepsze perspektywy rozwoju i może w przyszłości zredukować liczbę osób korzystających z serwisów pirackich. W subskrypcyjnym modelu sprzedaży kwoty, które trafiają do właścicieli treści, zależne są m.in. od liczby odtworzeń, liczby użytkowników opłacających abonament, wpływów od reklamodawców. "Silna konkurencja pomiędzy serwisami subskrypcyjnymi przez pewien czas będzie sprzyjać utrzymaniu niskich cen abonamentów. Mało prawdopodobne jest jednak, by cena 20 zł za miesięczny dostęp, jaka obowiązuje m.in. w Spotify i Deezer, utrzymała się w dłuższym czasie" - mówił Gałuszka.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


27 776 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP