Wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego na koniec 2007 roku wyniosła ponad 41 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 9% w stosunku do roku 2005, wynika z raportu przedstawionego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.
UKE ocenił, że dział operatorów alternatywnych w rynku wzrósł z 17% w 2005 roku do ponad 22% na koniec 2007 roku pod względem przychodów oraz z 10% w 2005 do prawie 15% pod względem ilości łączy abonenckich.
„Wartość rynku telefonii ruchomej na koniec 2007 roku wyniosła blisko 23 mld zł, co stanowi wzrost o 20% w stosunku do 2005 roku” – czytamy dalej.
Z usług telefonii ruchomej w 2007 roku korzystało w Polsce ponad 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%, co stanowi wzrost penetracji o 32 punkty procentowe w stosunku do roku 2005. Biorąc pod uwagę 17,7% tzw. nieaktywnych użytkowników, rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2007 roku 90,9%. W latach 2005 – 2007 zanotowano spadek cen za połączenia głosowe średnio o 38%, a za transmisję danych średnio aż o 81%.
UKE ocenił też, że wartość rynku usług dostępu do Internetu na koniec 2007 roku wyniosła ponad 2,7 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 50% w stosunku do roku 2005. W raporcie przypomniano, że według badań Megapanel opublikowanych w grudniu 2008 roku w Polsce jest już prawie 15,7 mln internautów co daje obecnie penetrację rzędu 41%. Natomiast wg. Głównego Urzędu Statystycznego 93% przedsiębiorstw ma dostęp do Internetu, a ponad połowa posiada szerokopasmowy dostęp do sieci, 68% firm kontaktuje się z administracją publiczną przez Internet.
UKE podał, że całkowite nakłady inwestycyjne w sektorze telekomunikacyjnym na koniec 2007 roku kształtowały się powyżej 8 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 62% r/r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polski rynek telekomunikacyjny wart ponad 41 mld zł