PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski samolot w czołówce światowego konkursu

Autor: PAP
11-03-2010 20:19

Samolot zbudowany przez zespół z Politechniki Wrocławskiej zajął czwarte miejsce na międzynarodowych zawodach Aero Design polegających na zaprojektowaniu i zbudowaniu modeli samolotu oraz wykonaniu lotu, w którym model przeniesie jak największy ciężar.

Zawody SAE Aero Design West 2010 odbyły się w dniach 5-7 marca w miejscowości w Los Angeles w USA. Startowało w nim 29 studenckich zespołów z różnych krajów. Zespół JetStream Team z Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej w składzie: Dawid Kostrzewa, Tomasz Prokop, Przemysław Tomków, Artur Zolich, Krzysztof Marczewski, Piotr Materka, Michał Zakolski zajął czwarte miejsce. Samolot przez nich zbudowany przeniósł balast o masie 10 kg, co stanowiło 182 proc. masy modelu. Opiekunem zespołu był inż. Michał Skalny.
Jak poinformował członek zespołu, Przemysław Tomków, model o nazwie Samarama został zbudowany specjalnie na zawody i zastosowano w nim wiele nowatorskich rozwiązań.

- Główna rama modelu została zaprojektowana tak, że stanowiła jednocześnie łoże do silnika mocowanie do rury ogonowej, miała wyprowadzenia do mocowania skrzydeł oraz balastu i podwozia. Rama stanowiła serce samolotu i wykonana została ze specjalnego stopu duraluminium. System podwieszania balastu zaprojektowany został w ten sposób, żeby można było w łatwy sposób kontrolować środek ciężkości samolotu - tłumaczył Tomków.

Jak dodał konstruktor, obecnie budowane samoloty transportowe potrafią unieść około 100 proc. własnej masy.

- W zawodach samolotów udźwigowych studenci robią wszystko, aby przełamać tę granicę - podkreślił.

Model zbudowany przez zespół JetStream miał rozpiętość skrzydeł 240 cm, długość 221 cm a wysokość 45 cm.

- Podstawowe cechy samolotu definiuje zmieniany rok rocznie regulamin. W tegorocznej edycji suma długości, rozpiętości, oraz wysokości samolotu nie mogła przekroczyć 200 cali (508 cm) . Ograniczenia dotyczyły również materiałów użytych do budowy modelu. Nie mogliśmy stosować wysokowytrzymałych włókien. Dodatkowo każdy team musiał zastosować ten sam model silnika - 10 cm pojemności i około dwóch koni mechanicznych mocy - tłumaczył Tomków.

- Każdy z nas skrupulatnie przestudiował około 40 stron zapisów, które stanowiły reguły gry. Szukaliśmy jakiejś luki, która umożliwiłaby nam zaprojektowanie najlepszego samolotu. Organizator zabraniał modyfikacji silnika, lecz udało nam się zastosować nowatorski system wstrzykiwania podtlenku azotu - NO2, który w żaden sposób nie naruszał konstrukcji silnika. Testy wykazały, że instalacja dodawała 70 proc. mocy. Niestety podczas inspekcji modelu, komisja sędziowska po długich naradach stwierdziła, że nasz system modyfikuje paliwo, przez co musieliśmy go wymontować z samolotu - dodał.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP