Krajowi producenci komputerów zwiększą w tym roku podaż notebooków o kilkadziesiąt procent
- Wzrost zamożności Polaków, szybki wzrost gospodarczy i tani dolar to tylko niektóre czynniki, które powodują, że NTT System odnotowuje od kilku miesięcy bardzo wyraźny wzrost popytu na produkty IT. Tendencja ta jest szczególnie widoczna, jeżeli chodzi o wytwarzane przez nas notebooki - mówi dziennikowi Tadeusz Kurek, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy NTT System.
Szef warszawskiej firmy nie podaje wprost, ile laptopów wyprodukuje i sprzeda ona w tym roku. Zwraca jednak uwagę na 134-procentowy wzrost sprzedaży przenośnych komputerów w I kwartale tego roku (do 2,4 tys. sztuk) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym (1 tys. sztuk).
NTT System chce w najbliższych trzech latach zwiększyć swój udział w polskim rynku notebooków do 10 proc. Pod koniec zeszłego roku, ze sprzedażą na poziomie 19,2 tys. notebooków, spółka miała ledwie 1,5 proc. udziałów w tym segmencie i zajmowała 11 pozycję wśród producentów laptopów (w pierwszej dziesiątce nie ma ani jednej polskiej firmy).
NTT System liczy na to, że będzie mógł zwiększyć sprzedaż laptopów w kolejnych latach także dzięki zamówieniom publicznym. Spółka chciałaby np. dostarczyć laptopy w ramach rządowego programu "Komputer dla ucznia", którego wartość ocenia się na 500 mln zł. Inicjatywa rządowa zakłada, że pierwsze notebooki trafią do szkół w 2009 roku.
Także Optimus, który w zeszłym roku wyprodukował znacznie mniej laptopów niż w roku 2006 (2,8 tys. wobec 8,9 tys. sztuk), chce w tym roku zwiększyć sprzedaż tego sprzętu o 60 proc. Planowany wzrost sprzedaży laptopów będzie w tym roku większy niż oczekiwany w segmencie komputerów stacjonarnych (tam wyniesie 30-40 proc.) - czytamy w "Parkiecie".
Więcej laptopów chcą wprowadzić na rynek dystrybutorzy i sieci sklepów specjalizujące się w oferowaniu komputerów. Action zamierza w tym roku sprzedać około 350 tys. komputerów przenośnych wobec 183 tys. sztuk w roku ubiegłym. Przejęta przez Komputronik sieć sklepów Karen Notebook planuje zwiększyć sprzedaż laptopów o 40 - 50 proc. (wobec 41 tys. w 2007 roku).