PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie firmy przekonały się do outsourcingu

Autor: wnp.pl (Adam Brzozowski)
20-02-2008 22:16
Polskie firmy przekonały się do outsourcingu

Z outsourcingiem, czyli usługami zewnętrznymi, spotykamy się w wielu dziedzinach działalności gospodarczej. W informatyce ma on duże szanse na rozwój, wynika z przeprowadzonych analiz biura DiS. Do 2012 r. ilość kontraktów outsourcingowych podwoi się.

To, co odróżnia tryb outsourcingu od zwykłej usługi informatycznej B2B świadczonej ad hoc, to długotrwała umowa, na mocy której klient wynajmujący firmę informatyczną ma gwarancje otrzymywania usług o pewnych parametrach, takich jak czas reakcji na awarię, kary umowne czy formy płatności.
Według DiS, wzrost popularności outsourcingu zawsze wynikał z oceny kosztów. Outsourcing poza tą istotną zaletą, że jest tańszy, ma też trochę wad. Należy do nich niewielka elastyczność, w którą wpisuje się opór przed zmianami. Często bowiem nawet drobne modyfikacje procedur współpracy są powodem długotrwałych negocjacji o zmianę treści umów i związanych z tym kosztów.

To co jest wadą outsourcingu może stanowić też jego zaletę: koszt każdej czynności outsourcingu jest daleko łatwiej policzyć, gdy usługa świadczona jest z zewnątrz.

W ocenach DiS na polskim rynku outsourcingu w latach 2001-2007 zawarto lub odnowiono około tysiąc kontraktów o wartości przekraczającej 100 tys. zł. Przebadane przez DiS sto największych kontraktów outsourcingu IT miało łączną wartość 2,25 mld zł, co oznacza, że średnia wartość kontraktu wynosiła 22,5 mln zł. Przy tym najmniejszy badany kontrakt miał wartość 1,2 mln zł i zawarto go na rok, a najdłuższy: zawarto na 10 lat.

Najdłuższe dotąd znane kontrakty na outsourcing IT zawarto Polsce w sektorze rozrywki, bankowości oraz w sektorze chemii i kosmetyków.

Rynek outsourcingu informatycznego rośnie w ostatnich latach znacznie szybciej niż to oceniano w nawet najśmielszych przewidywaniach. Jednak jest to rynek rozwijający się cyklicznie i poza dobrze zidentyfikowanymi szansami rozwoju, warto oszacować też jego ograniczenia.

Szansą i siłą outsourcingu IT jest oszczędność środków zleceniodawców. Ten typ działania pozwala metodami reorganizacji na rynku pracy oraz standaryzacji usług dokonać znacznych oszczędności finansowych. Outsourcing jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla dużych podmiotów, gdzie tendencja do kostnienia struktur zarządzania jest trudna do opanowania w inny sposób.

Raport DiS wskazuje, że sektor dużych przedsiębiorstw i instytucji będzie nadal zainteresowany w rozszerzaniu outsourcingu, zarówno w związku z toczącymi się restrukturyzacjami, jak i przez rosnące koszty eksploatacji informatyki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP