PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polskie przedsiębiorstwa muszą budować kulturę innowacyjności

Autor: wnp.pl (AS)
20-04-2015 17:25
Polskie przedsiębiorstwa muszą budować kulturę innowacyjności
Fot. Fotolia

Innowacyjność to jeden z głównych wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego i jedno z głównych wyzwań przed jakimi stoją Europa i Polska. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte barierą w rozwoju innowacyjności w Polsce jest brak odpowiedniej kultury biznesu, nastawionej na wspieranie kreatywności pracowników i czerpanie z ich pomysłów.

W ciągu ostatnich lat panował w Polsce pogląd, że główną barierą we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań jest brak pieniędzy. Jednak mimo pojawienia się wielu nowych możliwości finansowania, jak choćby funduszy strukturalnych, funduszy venture capital czy ulg podatkowych, sytuacja na razie niestety nie ulega znaczącej poprawie. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte barierą w rozwoju innowacyjności w Polsce jest brak odpowiedniej kultury biznesu, nastawionej na wspieranie kreatywności pracowników i czerpanie z ich pomysłów.
Pod względem innowacyjności zajmujemy jedno z ostatnich miejsce w Unii Europejskiej. Stymulowanie firm do aktywności w sferze badań i rozwoju jest wciąż ogromnym wyzwaniem stojącym przez instytucjami publicznymi. Czynnikami, które zwiększają tę aktywność są popyt na innowacje i przejrzyste procedury ich komercjalizacji, polityka ukierunkowana na obniżanie kosztów prowadzenia działalności B+R oraz sprzyjające otoczenie makroekonomiczne i instytucjonalne.

- Brak kapitału i niechęć do ponoszenia kosztów były przez długi czas jedną z największych barier we wdrażaniu innowacji. Jednak sytuacja się zmienia i także w Polsce pojawia się coraz więcej możliwości finansowania, które ułatwiają przedsiębiorcom podejmowanie decyzji o zaangażowaniu w projekty o podwyższonym ryzyku i nieprzewidywalnej stopie zwrotu. Są to zarówno fundusze strukturalne, fundusze venture capital czy też ulgi podatkowe, w tym planowana w prezydenckim projekcie ustawy o wspieraniu innowacyjności" - mówi Tomasz Gondek, lider R&D Networks w Europie Środkowej, Deloitte.

Przyczyn niskich nakładów na działalność B+R nie należy upatrywać więc tylko w braku pieniędzy, ale także braku odpowiedniej świadomości oraz kultury innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach. Warunkiem koniecznym do wytworzenia i opracowania innowacji jest zdolność do zbudowania w firmie kultury, sprzyjającej przepływowi wiedzy, nastawionej na pobudzanie kreatywności pracowników i czerpanie z ich pomysłów.

Jak pokazują badania zaprezentowane w ostatnim raporcie EBOiR "Innovation in Transition", w krajach rozwiniętych głównym czynnikiem zwiększającym wydajność firm jest innowacyjność polegająca na wdrażaniu nowych produktów przy jednoczesnych zmianach w sposobie prowadzenia biznesu. Kultura innowacyjności staje się więc coraz mniej abstrakcyjnym pojęciem, a coraz bardziej zjawiskiem, które można zmierzyć, ocenić i zweryfikować.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP