Pomysł to tylko początek innowacji

Pomysł to tylko początek innowacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dla powodzenia innowacji ważne są nie tylko działania badawczo rozwojowe. Równie istotny jest proces wdrożenia produktu - to wniosek z debaty „Innowacje w praktyce. Czas na komercjalizację” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Wdrożenie innowacyjnego pomysłu to najbardziej kosztowna faza procesu – zgadzali się uczestnicy debaty na EKG. - Gdy pojawia się nowa idea, inicjatywa nowej innowacji to mam przed oczami koło, które przedstawia cykl życia produktu. Samo powstanie pomysłu, nawet najbardziej genialnego nie przesądza o jego sukcesie – stwierdził Jerzy Wiśniewski, dyrektor R&D Fujitsu w Polsce.

– Muszą nastąpić kolejne etapy – wdrożenie produkcji, dostarczenie na rynek odpowiednimi kanałami dystrybucyjnymi. Z tym wiąże się cała masa różnorakich problemów np. prawnych. Nowy produkt musi uzyskać najczęściej wiele zezwoleń, certyfikatów, trzeba brać pod uwagę ewentualne ograniczenia w eksporcie. I rzecz najważniejsza – taki produkt musi działać w ekosystemie, w którym się znalazł – wyjaśniał Wiśniewski. Dlatego w przypadku wielkich korporacji wprowadzenie na rynek innowacyjnego produktu rozpoczyna się od budowy działów wsparcia.

- Dopiero dystrybucja produktu gwarantuje sukces. Ktoś musi podjąć ryzyko i podjąć się promocji na masową skalę – zgadzał się Arkadiusz Świerczewski, dyrektor biura projektów innowacyjnych PKN Orlen i podawał przykłady z przeszłości. – Długopis kulkowy wszedł do masowej produkcji w latach 40. Ubiegłego wieku. I odniósł sukces, bo to rzeczywiście świetny wynalazek. Tyle, że został opatentowany w 1888 roku, a od tego czasu do masowej produkcji było jeszcze ponad trzysta podobnych patentów. Dopiero wdrożenie tego wynalazku na masowa skalę, przyniosło sukces mówił Świerczewski.

Stąd innowacyjne środowiska w Polsce z zadowoleniem przyjęły zmianę rozdziału unijnych środków, które mają trafiać do nauki za pośrednictwem przemysłu. - Bardziej niż kapitału potrzeba wiedzy tych, którzy wiedzą jak takie przedsięwzięcia się przeprowadza – mówił Leszek Grabarczyk, wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dodał, że udział biznesu, chociaż początkowo zapewne symboliczny będzie pomagał weryfikować użyteczność pomysłów w biznesowej praktyce. Słuszność takiego podejścia potwierdzała prof. Romana Śliwa z Politechniki Rzeszowskiej. - Dla nas przemysł jest radą nadzorczą która dokładnie kontroluje nasze działania. Dlatego efekty naszych działań mogą być wykorzystane w praktyce a nie trafiają „na półkę” - stwierdziła.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomysł to tylko początek innowacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!