W ciągu 6 lat przychody z płatnej telewizji w Europie Środkowej i Wschodniej podwoją się. W Polsce wzrost wyniesie 101 proc. i w 2013 r. wartość tego rynku przekroczy 3,6 mld USD.
Polska jest i będzie największym rynkiem w regionie. Przychody z płatnej telewizji w 2007 r. Informa oszacowała na 1,8 mld USD, a przychody w 2013 r. prognozuje na 3,61 mld USD.
- Kraje Europy Środkowej i Wschodniej są dziś atrakcyjnymi rynkami dla dostawców takich usług. Spodziewamy się, że w najbliższych latach dojdzie do fali fuzji i przejęć na tym rynku - ocenia Adam Thomas, szef analityków sektora mediów w Informa.
W Polsce w konsolidacji rynku telewizji kablowych aktywnie uczestniczą notowane na giełdzie Multimedia. Kupującym jest też Vectra, która w 2007 r. przejęła 6 mniejszych sieci, a w tym roku planuje 7 przejęć.
Informa spodziewa się też, że w regionie szybko będzie rosła liczba domów mających dostęp do telewizji cyfrowej. Pod koniec 2007 r. cyfrowa telewizja dostępna była w 21,6 mln mieszkań w regionie, a w 2013 r. będzie dostępna w niemal 70,1 mln mieszkań. Według Informy w Polsce cyfrowa telewizja była dobierana w prawie 4 mln mieszkań, a w 2013 r. będzie odbierana w 11,9 mln mieszkań. Oczekiwany szybki wzrost to m.in. efekt zapowiedzi uruchomienia szybciej niż wcześniej planowano naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T).
Według danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej pod koniec marca telewizje kablowe miały ok. 260 tys. klientów telewizji cyfrowej. Od maja sygnał telewizji cyfrowej udostępnia największa polska sieć telewizji kablowej - UPC Polska. Największymi nadawcami cyfrowego sygnału są telewizje satelitarne. Tu liderem jest Cyfrowy Polsat, który w końcu marca miał 2,19 mln klientów, czyli niemal dwa razy więcej niż Cyfra+.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ponad 3,6 mld USD będzie wart polski rynek płatnej telewizji za 5 lat