PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pora na strategię dla przemysłu kosmicznego

Autor: wnp.pl (Wojciech Kwinta)
23-05-2016 22:51

Przemysł kosmiczny to potencjalnie lukratywny biznes w dłuższym okresie przynoszący zyski, nową wiedzę i kompetencje. Wciąż jednak nie mamy ani strategii, ani programu kosmicznego.

O problemach polskiego przemysłu kosmicznego dyskutowano podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w sesji „Przemysł kosmiczny”.
Nie ulega wątpliwości, że każdy rozwinięty kraj rozumie, jaki impuls innowacyjny daje działalność w zakresie technologii kosmicznych. W Polsce branża raczkuje, ale mamy nadzieję na szybki rozwój. Tym bardziej, że posiadamy już pewne doświadczenia z dawnych lat i grono doskonałych inżynierów. Pora wykorzystać szansę, tym bardziej, że od wejścia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) upłynęło już niemal cztery lata.

Jak wygląda globalny przemysł kosmiczny?

- W 2015 r. światowe nakłady na przemysł kosmiczny sięgnęły 50 mld euro. Połowę tej sumy wydają Stany Zjednoczone, ale już 22-proc. udział mają takie kraje jak Chiny, Brazylia i Indie - mówi Pieter Van Beekhuizen, kierownik Działu Audytu Przemysłowego i Zwrotu w ESA. Dodaje, że Polska jest największym z nowych członków agencji. - Ma też doświadczenia z przemysłem kosmicznym jeszcze sprzed wielu lat, a dziś wielu specjalistów w dziedzinach związanych z branżą kosmiczną - dodaje kurtuazyjnie.

Ale podkreśla też, że nasz kraj znajduje się w okresie przejściowym, który potrwa jeszcze około pięciu lat. - Jeśli będzie w stanie zdobywać kontrakty po tym okresie, odniesie sukces - komentuje Pieter Van Beekhuizen.

Dobra wiadomość dla sektora MŚP: ESA prowadzi program „małych misji” właśnie dla mniejszych firm, które mogą rozwinąć działalność w sektorze kosmicznym. A to praktycznie wszystkie spółki z branży w Polsce. Jakie wsparcie proponuje ESA? - Pomoc dla przemysłu, rozwój nowych technologii i tworzenie szans - dodaje Pieter Van Beekhuizen.

Kilku pionierów kosmicznego biznesu

Jak wygląda krajowe podwórko? Mamy takie firmy jak Creotech Instruments, VIGO System i Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, już zaangażowane w programy kosmiczne ESA. Wszystkie mają swoje opinie dotyczące rozwoju przemysłu kosmicznego w Polsce i całkiem podobne.

- Polska strategia kosmiczna nie powinna ograniczać się jedynie do programów ESA. Powinniśmy opracować narodowy program kosmiczny, dzięki któremu będziemy mogli budować własne kompetencje. Program powinien dotyczyć też obronności - ESA prowadzi wyłącznie działania cywilne - mówi Grzegorz Brona, prezes spółki Creotech Instruments.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP