Porażka pierwowzoru "Nasza-klasa.pl"

Porażka pierwowzoru "Nasza-klasa.pl"
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Podczas gdy Nasza-klasa.pl święci triumfy, jej amerykański pierwowzór - serwis Classmates.com - poniósł spektakularną porażkę. Giełdowe plany firmy zawaliły się z powodu braku zainteresowania inwestorów jej akcjami.

To ironia losu. Wrocławski serwis Nasza-klasa.pl, przebój ostatnich miesięcy w polskim internecie, jest tak przytłoczony popularnością, że swoim trzem milionom zarejestrowanych użytkowników demonstruje głównie komunikat o przeciążonych serwerach i słynny już obrazek gąbki w kartonie. Tymczasem amerykański Classmates.com - z którego twórcy Nasza-klasa.pl skopiowali swój pomysł - ma coraz bardziej pod górę - informuje "Gazeta Wyborcza".

Firma United Online, do której należy spółka Classmates Media (prowadząca Classmates.com) musiała przyznać się do fiaska publicznej oferty sprzedaży akcji.

Rozpoczęta w sierpniu oferta publiczna miała wprowadzić Classmates Media na giełdę i przynieść spółce 125 mln dolarów, potrzebnych by zyskać nowy impet w biznesie. Popyt na akcje był jednak zbyt mały. Plan upadł, a na nieudanej operacji firma dodatkowo straciła 5 mln dol.

Classmates.com, którego United Online kupiła za 100 mln dol. w 2004 r., to weteran nie tylko branży serwisów społecznościowych, ale rynku internetowego w ogóle. Serwis powstał już w 1995 r. jako miejsce w internecie służące do znajdowania swych znajomych z dawnych szkolnych lat.

Czyni go to jednym z protoplastów nurtu sieciowych społeczności, które należą do filarów popularnego od około dwóch lat hasła Web 2.0. Dziś serwis ma 50 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego trzy miliony to posiadacze kont płatnych. Oprócz głównego serwisu w USA spółka prowadzi podobne witryny gromadzące znajomych ze szkolnych czasów w Niemczech i Szwecji (StayFriends) oraz Francji (Trombi). W pierwszej połowie roku Classmates osiągnął przychody rzędu 90 mln dol. i (po raz pierwszy) zanotował symboliczny zysk. Połowa przychodów firmy pochodzi z abonamentu, połowa z reklamy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!