Podczas gdy Nasza-klasa.pl święci triumfy, jej amerykański pierwowzór - serwis Classmates.com - poniósł spektakularną porażkę. Giełdowe plany firmy zawaliły się z powodu braku zainteresowania inwestorów jej akcjami.
Firma United Online, do której należy spółka Classmates Media (prowadząca Classmates.com) musiała przyznać się do fiaska publicznej oferty sprzedaży akcji.
Rozpoczęta w sierpniu oferta publiczna miała wprowadzić Classmates Media na giełdę i przynieść spółce 125 mln dolarów, potrzebnych by zyskać nowy impet w biznesie. Popyt na akcje był jednak zbyt mały. Plan upadł, a na nieudanej operacji firma dodatkowo straciła 5 mln dol.
Classmates.com, którego United Online kupiła za 100 mln dol. w 2004 r., to weteran nie tylko branży serwisów społecznościowych, ale rynku internetowego w ogóle. Serwis powstał już w 1995 r. jako miejsce w internecie służące do znajdowania swych znajomych z dawnych szkolnych lat.
Czyni go to jednym z protoplastów nurtu sieciowych społeczności, które należą do filarów popularnego od około dwóch lat hasła Web 2.0. Dziś serwis ma 50 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego trzy miliony to posiadacze kont płatnych. Oprócz głównego serwisu w USA spółka prowadzi podobne witryny gromadzące znajomych ze szkolnych czasów w Niemczech i Szwecji (StayFriends) oraz Francji (Trombi). W pierwszej połowie roku Classmates osiągnął przychody rzędu 90 mln dol. i (po raz pierwszy) zanotował symboliczny zysk. Połowa przychodów firmy pochodzi z abonamentu, połowa z reklamy.