W cyklu "Laboratoria drogowe" chcielibyśmy przedstawić Państwu potencjał i możliwości badawcze topowych laboratoriów prowadzących badania w zakresie dróg w kraju. W pierwszym odcinku laboratorium Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej (odc.1).
ekspertyzy i oceny stanu technicznego dróg i budowle i ziemnych,
przeglądy okresowe dróg, w tym oceny stanu i nośności na podstawie dostarczonych pomiarów ugięć,
pomiary natężenia ruchu drogowego,
analizy przepustowości dróg i skrzyżowań drogowych,
analizy i opinie nt. rozwiązań techno logicznych w zakresie wzmacniania podłoża, konstrukcji nasypów, stateczności skarp, konstrukcji nawierzchni,
analizy i opinie nt. oznakowania i organizacji ruchu, w tym widoczności i odblaskowości oznakowania poziomego i pionowego, komputerowe modelowanie ruchu drogowego, projektowanie wydzielonych pasów dla autobusów.
Laboratorium Geo-Drogowe stanowią: laboratorium drogowe i laboratorium geoinżynierii.
Badania w zakresie dróg
Działalność Laboratorium Drogowego rozpoczęła się 5 lat temu, od kilku prostych urządzeń badawczych zakupionych ze środków własnych Politechniki Rzeszowskiej. Późniejsze pozyskanie środków z funduszy europejskich umożliwi to zakup nowoczesnej aparatury badawczej zarówno do badań w warunkach laboratoryjnych, jak i polowych. Obecny potencjał sprzętowy laboratorium umożliwia prowadzenie skomplikowanych badań z użyciem zaawansowanej techniki pomiarowoana litycznej.
Laboratorium posiada: stacjonarny sprzęt laboratoryjny do badań próbek materiałów konstrukcyjnych nawierzchni i ulepszonego podłoża:
-badanie odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie,
- uniwersalne stanowisko do badań wytrzymałościowych wyposażone w urządzenie do badań zmęczenia mieszanki mineralno-asfaltowej metodą belki czteropunktowo zginanej, a także do badania rozciągania pośredniego w próbce cylindrycznej IT-CY oraz trójosiowego ściskania,
- ubijak Proctora do okres lania gęstości, wilgotności optymalnej,
- ubijak i pra I ę Marshalla do badań stabilności i odkształcenia mieszanek mineralno-asfaltowych,
- stempel do badań odporności na odkształcenia trwałe asfaltu lanego,
-stanowisko badań wskaźnika nośności CBR,
- określanie lepkości dynamicznej i kinematycznej lepiszcza asfaltowego oraz duktyometr z pomiarem siły rozciągającej do badań kohezji i nawrotu sprężystego asfaltu,
- określanie penetracji, temperatury łamliwości i mięknienia asfaltu,
-określanie modułu sztywności oraz odporności na działanie wody,
- określanie zawartości składników mieszanki mineralno-asfaltowej,
-aparat do polerowania kruszywa do określania wskaźnika PSV charakteryzującego właściwości przeciwpoślizgowe kruszywa do mieszanek mineralno--asfaltowych warstwy ścieralnej nawierzchni,
- wahadło angielskie do określania współczynnika tarcia nawierzchni (możliwe zastosowanie w terenie),
-komora do badania mrozoodporności,
- prasa hydrauliczna do badań betonu, mieszanek związanych spoiwem oraz elementów galanterii drogowej (krawężniki, obrzeża, kostka betonowa);
mobilny sprzęt do diagnostyki nawierzchni i podłoża zainstalowany na samochodzie pomiarowym: -profil ograf laserowy do pomiaru równości nawierzchni, głębokości kol ei n, profil u podłużnego, wskaźnika IRI,
-mobilny penetroradar do identyfikacji warstw konstrukcyjnych nawierzchni i jej podłoża (jednocześnie) - do głębokości 2 m od poziomu nawierzchni;
mobilny sprzęt do diagnostyki oznakowania poziomego i pionowego:
-badanie jakości oznakowania: widoczność, odblaskowość - oznakowanie poziome cienkowarstwowe i grubowarstwowe, badanie w dzień i w nocy, urządzenia wyposażone w GPS; mobilne/stacjonarne stanowisko oku ometryczne: -dobadań stanu uwagi kierowców na podstawie rejestracji ruchu oczu wraz z rejestracją objazdu drogi (zastosowanie w analizach brd); oprogramowanie drogowe: -wymiarowanie nawierzchni metodą mechanistyczną, -projektowanie oznakowania i sygnalizacji świetlnej, -precyzyjne pozycjonery GPS do badań ruchu drogowego (drogi, czasy przejazdu); Kontakt w sprawie powyższych badań: dr inż. Lesław Bichajło, leszbich@prz.edu.pl, tel. +178651576-22.
Badania w zakresie geoinżynierii
oprogramowanie do analiz geotechnicznych,
osuwiska - analiza numeryczna, monitoring za pomocą inklinometru, pozwalającego rejestrować przemieszczenia masywu gruntowego lub konstrukcji zagłębionej w gruncie;
wzmacnianie podłoża budowli, monitoring osiadań, przemieszczeń.
Kontakt w sprawie badań geoinżynieryjnych - dr hab. inż. Krzysztof Trojnar, ktrojnar@prz.edu.pl, tel. +178651576
Pracownicy i kwalifikacje Pracą Laboratorium Drogowego kieruje dr inż. Lesław Bichajło, posiadający uprawnienia budowlane w zakresie projektowania i wykonawstwa, autor projektów budowlanych i wykonawczych, opinii, ekspertyz, posiada także uprawnienia w zakresie przeglądów obiektów mostowych.
Pracą Laboratorium Geoinżynierii kieruje dr hab. inż. Krzysztof Trojnar, posiadający uprawnienia projektowe oraz rzeczoznawca, autor projektów budowlanych i wykonawczych, opinii, ekspertyz, posiada także uprawnienia w zakresie przeglądów obiektów mostowych.
Zrealizowane badania
Prace badawcze realizowane w Laboratorium Drogowym obejmuj ą zagadnienia nośności i trwałości nawierzchni drogowych i mostowych, analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W laboratorium drogowym są prowadzone badania nowoczesnych mieszanek mineralno-asfaltowych z różnymi rodzajami lepiszcza, dodatków i modyfikatorów (np. astalty wytokomodyfikowane, wielorodzajowe, żywice, guma, PET).
Laboratorium prowadzi badania nawierzchni z wkładkami absorbującymi energię słoneczną w ramach 7 Programu Ramowego EU, a także badania nawierzchni dla pierwszego w Polsce mostu kompozytowego w ramach projektu ComBridge. W tym zakresie oprócz nawierzchni asfaltowych prowadzi się badania nawierzchni żywicznych oraz ze spoiwem cementowym.
Potencjał ludzki i sprzętowy laboratorium jest wykorzystywany w grantach wspólnych z przemysłem i jednostkami projektowymi, jak i admnistracją drogową. W tym zakresie najszerszy wachlarz badań jest prowadzony we współpracy z Mostostalem Warszawa S.A. i Promost Consulting oraz zarządami dróg wojewódzkich i powiatowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Potencjał badawczy Laboratorium Geo-Drogowego Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej