XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Potencjał badawczy Laboratorium Geo-Drogowego Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej

Potencjał badawczy Laboratorium Geo-Drogowego Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W cyklu "Laboratoria drogowe" chcielibyśmy przedstawić Państwu potencjał i możliwości badawcze topowych laboratoriów prowadzących badania w zakresie dróg w kraju. W pierwszym odcinku laboratorium Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej (odc.1).

Zakład Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej wykonuj e następujące prace badawcze i usługowe:

ekspertyzy i oceny stanu technicznego dróg i budowle i ziemnych,

przeglądy okresowe dróg, w tym oceny stanu i nośności na podstawie dostarczonych pomiarów ugięć,

pomiary natężenia ruchu drogowego,

analizy przepustowości dróg i skrzyżowań drogowych,

analizy i opinie nt. rozwiązań techno logicznych w zakresie wzmacniania podłoża, konstrukcji nasypów, stateczności skarp, konstrukcji nawierzchni,

analizy i opinie nt. oznakowania i organizacji ruchu, w tym widoczności i odblaskowości oznakowania poziomego i pionowego, komputerowe modelowanie ruchu drogowego, projektowanie wydzielonych pasów dla autobusów.

Laboratorium Geo-Drogowe stanowią: laboratorium drogowe i laboratorium geoinżynierii.

Badania w zakresie dróg

Działalność Laboratorium Drogowego rozpoczęła się 5 lat temu, od kilku prostych urządzeń badawczych zakupionych ze środków własnych Politechniki Rzeszowskiej. Późniejsze pozyskanie środków z funduszy europejskich umożliwi to zakup nowoczesnej aparatury badawczej zarówno do badań w warunkach laboratoryjnych, jak i polowych. Obecny potencjał sprzętowy laboratorium umożliwia prowadzenie skomplikowanych badań z użyciem zaawansowanej techniki pomiarowoana litycznej.

Laboratorium posiada: stacjonarny sprzęt laboratoryjny do badań próbek materiałów konstrukcyjnych nawierzchni i ulepszonego podłoża:

-badanie odporności mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie,

- uniwersalne stanowisko do badań wytrzymałościowych wyposażone w urządzenie do badań zmęczenia mieszanki mineralno-asfaltowej metodą belki czteropunktowo zginanej, a także do badania rozciągania pośredniego w próbce cylindrycznej IT-CY oraz trójosiowego ściskania,

- ubijak Proctora do okres lania gęstości, wilgotności optymalnej,

- ubijak i pra I ę Marshalla do badań stabilności i odkształcenia mieszanek mineralno-asfaltowych,

- stempel do badań odporności na odkształcenia trwałe asfaltu lanego,

-stanowisko badań wskaźnika nośności CBR,

- określanie lepkości dynamicznej i kinematycznej lepiszcza asfaltowego oraz duktyometr z pomiarem siły rozciągającej do badań kohezji i nawrotu sprężystego asfaltu,

- określanie penetracji, temperatury łamliwości i mięknienia asfaltu,

-określanie modułu sztywności oraz odporności na działanie wody,

- określanie zawartości składników mieszanki mineralno-asfaltowej,

-aparat do polerowania kruszywa do określania wskaźnika PSV charakteryzującego właściwości przeciwpoślizgowe kruszywa do mieszanek mineralno--asfaltowych warstwy ścieralnej nawierzchni,

- wahadło angielskie do określania współczynnika tarcia nawierzchni (możliwe zastosowanie w terenie),

-komora do badania mrozoodporności,

- prasa hydrauliczna do badań betonu, mieszanek związanych spoiwem oraz elementów galanterii drogowej (krawężniki, obrzeża, kostka betonowa);

mobilny sprzęt do diagnostyki nawierzchni i podłoża zainstalowany na samochodzie pomiarowym: -profil ograf laserowy do pomiaru równości nawierzchni, głębokości kol ei n, profil u podłużnego, wskaźnika IRI,

-mobilny penetroradar do identyfikacji warstw konstrukcyjnych nawierzchni i jej podłoża (jednocześnie) - do głębokości 2 m od poziomu nawierzchni;

mobilny sprzęt do diagnostyki oznakowania poziomego i pionowego:

-badanie jakości oznakowania: widoczność, odblaskowość - oznakowanie poziome cienkowarstwowe i grubowarstwowe, badanie w dzień i w nocy, urządzenia wyposażone w GPS; mobilne/stacjonarne stanowisko oku ometryczne: -dobadań stanu uwagi kierowców na podstawie rejestracji ruchu oczu wraz z rejestracją objazdu drogi (zastosowanie w analizach brd); oprogramowanie drogowe: -wymiarowanie nawierzchni metodą mechanistyczną, -projektowanie oznakowania i sygnalizacji świetlnej, -precyzyjne pozycjonery GPS do badań ruchu drogowego (drogi, czasy przejazdu); Kontakt w sprawie powyższych badań: dr inż. Lesław Bichajło, leszbich@prz.edu.pl, tel. +178651576-22.

Badania w zakresie geoinżynierii

oprogramowanie do analiz geotechnicznych,

osuwiska - analiza numeryczna, monitoring za pomocą inklinometru, pozwalającego rejestrować przemieszczenia masywu gruntowego lub konstrukcji zagłębionej w gruncie;

wzmacnianie podłoża budowli, monitoring osiadań, przemieszczeń.

Kontakt w sprawie badań geoinżynieryjnych - dr hab. inż. Krzysztof Trojnar, ktrojnar@prz.edu.pl, tel. +178651576

Pracownicy i kwalifikacje Pracą Laboratorium Drogowego kieruje dr inż. Lesław Bichajło, posiadający uprawnienia budowlane w zakresie projektowania i wykonawstwa, autor projektów budowlanych i wykonawczych, opinii, ekspertyz, posiada także uprawnienia w zakresie przeglądów obiektów mostowych.

Pracą Laboratorium Geoinżynierii kieruje dr hab. inż. Krzysztof Trojnar, posiadający uprawnienia projektowe oraz rzeczoznawca, autor projektów budowlanych i wykonawczych, opinii, ekspertyz, posiada także uprawnienia w zakresie przeglądów obiektów mostowych.

Zrealizowane badania

Prace badawcze realizowane w Laboratorium Drogowym obejmuj ą zagadnienia nośności i trwałości nawierzchni drogowych i mostowych, analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W laboratorium drogowym są prowadzone badania nowoczesnych mieszanek mineralno-asfaltowych z różnymi rodzajami lepiszcza, dodatków i modyfikatorów (np. astalty wytokomodyfikowane, wielorodzajowe, żywice, guma, PET).

Laboratorium prowadzi badania nawierzchni z wkładkami absorbującymi energię słoneczną w ramach 7 Programu Ramowego EU, a także badania nawierzchni dla pierwszego w Polsce mostu kompozytowego w ramach projektu ComBridge. W tym zakresie oprócz nawierzchni asfaltowych prowadzi się badania nawierzchni żywicznych oraz ze spoiwem cementowym.

Potencjał ludzki i sprzętowy laboratorium jest wykorzystywany w grantach wspólnych z przemysłem i jednostkami projektowymi, jak i admnistracją drogową. W tym zakresie najszerszy wachlarz badań jest prowadzony we współpracy z Mostostalem Warszawa S.A. i Promost Consulting oraz zarządami dróg wojewódzkich i powiatowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Potencjał badawczy Laboratorium Geo-Drogowego Zakładu Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!