PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Potrzeba lepszej współpracy telekomów i sektora publicznego

Autor: PAP
15-01-2015 18:02
Potrzeba lepszej współpracy telekomów i sektora publicznego

Niezbędnym minimum wydaje się być wyznaczenie podmiotu, który będzie koordynatorem działań w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej i uruchomienie przez administrację usługi e-SOS - przekonują eksperci.

Fot. Fotolia

Potrzeba zaufania i lepszej wymiany informacji pomiędzy sektorem prywatnym i publicznym w reagowaniu na ataki cybernetyczne - wynika z ćwiczeń Cyber-Exe Polska 2014. Wzięło w nich udział 7 firm telekomunikacyjnych i 5 instytucji państwowych.

Ćwiczenia zorganizowane przez Fundację Bezpieczna Cyberprzestrzeń przy wsparciu Deloitte i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, na przełomie października i listopada 2014 r. Ich celem było sprawdzenie zdolności reagowania operatorów na atak teleinformatyczny, przebiegu komunikacji pomiędzy nimi oraz między operatorami a organami administracji państwowej i dostawcami sprzętu. Ćwiczenia pozwoliły również zidentyfikować zależności pomiędzy przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi a regulatorem rynku (Urzędem Komunikacji Elektronicznej) w sytuacji, kiedy atakowany jest cały sektor telekomunikacyjny. Zdaniem prezesa Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń Mirosława Maja, właśnie współpraca między telekomami a administracją publiczną, powinna być przedmiotem szczególnej troski w przyszłości.
"W interesie samych operatorów leży wywieranie presji na regulatorów, aby zmienić przepisy prawa w zakresie cyberbezpieczeństwa. Niezbędnym minimum wydaje się być wyznaczenie podmiotu, który będzie koordynatorem działań w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej i uruchomienie przez administrację usługi e-SOS. Nasze ćwiczenie wyraźnie pokazało, że istniejące podmioty nie spełniają w tej chwili żadnej z tych ról" - powiedział Maj.

Zdaniem eksperta Deloitte ds. zarządzania ryzykiem Cezarego Piekarskiego polskie firmy telekomunikacyjne są dobrze przygotowane na wypadek wystąpienia zorganizowanego ataku cybernetycznego. "Sześciu na siedmiu operatorów niezwłocznie powołało sztaby kryzysowe dla zbadania i rozwiązanie symulowanego problemu" - powiedział. Raport z ćwiczenia, który został przedstawiony w czwartek, wskazuje, że wszystkim operatorom poprawne zdiagnozowanie problemu i przejście do jego rozwiązywania zajęło poniżej trzech godzin.

Ćwiczenia wskazały jednak na szereg spraw, które wymagają poprawy. U kilku operatorów szwankowała przede wszystkim współpraca z dostawcami sprzętu dla klientów (modemów, routerów, telefonów itd.) w celu ustalenia luk w ich zabezpieczeniach i poszukania przynajmniej doraźnego rozwiązania. Sprawą wymagającą poprawy jest też kwestia współpracy zespołów prasowych z działami technicznymi i zespołami kryzysowymi, w celu sprawniejszego przekazywania informacji klientom. Innym rekomendowanym rozwiązaniem dla operatorów jest powołanie zespołów szybkiego reagowania (CERT), ponieważ spośród operatorów biorących udział w badaniu taki zespół funkcjonował tylko w Orange.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP