Powstanie aplikacja mobilna do wysyłania zgłoszeń na numer 112

Powstanie aplikacja mobilna do wysyłania zgłoszeń na numer 112
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozpoczęcie konkursu na mobilną aplikację do wysyłania zgłoszeń na numer 112 ogłosił w sobotę w Poznaniu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot. 11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

W opinii wiceministra, aplikacja na smartfony może być istotnym wsparciem m.in. dla osób niepełnosprawnych. Zgłoszenia w konkursie przyjmowane są do 15 maja, na zwycięzcę czeka nagroda finansowa. Aplikacja ma szansę zafunkcjonować pod koniec roku.

"Chcemy rozwijać możliwości komunikowania się z numerem 112 dla szerokich rzesz odbiorców, chcemy wykorzystywać nowoczesne technologie. Dziś prawie każdy z nas ma w kieszeni urządzenie, które służy nie tylko do rozmawiania, ale i wykonywania wielu czynności, obsługi bardzo wielu sfer naszego życia - warto to wykorzystać" - powiedział Tomasz Zdzikot.

Zdaniem wiceministra, aplikacja może przyczynić się do poprawy możliwości zgłoszenia sytuacji alarmowej m.in. przez osoby głuchonieme i głuche. Stąd do współpracy przy konkursie zaproszony został Polski Związek Głuchych.

"Chcielibyśmy, by ta aplikacja umożliwiała dokonanie zgłoszenia wyłącznie poprzez wybór określonych ikon, piktogramów, co będzie dużym ułatwieniem dla zgłaszających" - powiedział Zdzikot.

W opinii wiceministra, aplikacja może oficjalnie zafunkcjonować pod koniec tego roku. "Jej wdrażanie chcemy połączyć z wdrażaniem systemu obsługi zgłoszeń eCall, wysyłanych automatycznie przez pojazd w przypadku kolizji, oraz wdrażaniem przyjmowania SMS-ów na numer 112" - powiedział.

Wiceminister przyjechał do Poznania, by wręczyć wyróżnienia dla 34 operatorów i kierowników Centrów Powiadamiania Ratunkowego z całej Polski. Wyróżnienia przyznał minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Błaszczak.

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, pracuje w nich 1240 operatorów. W 2016 r. CPR odnotowały w sumie około 19,4 mln połączeń przychodzących.

Wiceminister Zdzikot podziękował operatorom za "cały rok ciężkiej i trudnej pracy". Podkreślił, że miniony rok był szczególny m.in. ze względu na organizowane w Polsce Światowe Dni Młodzieży.

"To dzięki państwu daliśmy radę - numer 112 zapewnił sprawną obsługę także i tego wydarzenia. Udało nam się zapewnić ją w wielu językach. Dzięki państwu udało się osiągnąć cel - bezpieczeństwo pielgrzymów" - powiedział wiceminister.

Jak podkreślił, problemem w pracy operatorów i w funkcjonowaniu systemu cały czas jest wysoki odsetek zgłoszeń, które na numer 112 nie powinny trafiać. "To zgłoszenia złośliwe, fałszywe - ich jest cały czas jest ponad 80 proc. Numer 112 nie służy do zabawy, nie służy do testowania telefonu komórkowego - służy do ratowania życia" - podkreślił.

Nagrodzeni operatorzy mówili w trakcie spotkania, że ich praca jest wyjątkowo obciążająca i trudna, ale jednocześnie daje dużą satysfakcję.

Jak powiedziała PAP operatorka z Gorzowa Wielkopolskiego Jolanta Szulc, szczególnie trudne przypadki wiążą się z telefonami od uczestników wypadków oraz ze zgłoszeniami od dzieci, próbujących uzyskać pomoc dla swoich bliskich.

"One są często bardzo wystraszone, nie radzą sobie z emocjami - my musimy uzyskać od nich wszystkie potrzebne informacje. Miałam przypadek nastoletniej dziewczynki, która dzwoniła w sprawie brata z przeciętą tętnicą. Sytuacja była kryzysowa, zaś dziewczynka nie była w stanie podać, co się dzieje z bratem, ani nawet podać swojego adresu - była w ogromnym stresie" - powiedziała Szulc.

Operatorka numeru 112 z Opola Aleksandra Józefiak podkreśliła, że operatorzy muszą umieć odpowiednio zareagować na nietypowe zgłoszenia i nieszablonowe sytuacje. Każdego dnia potrzebne im są zaangażowanie i empatia. "+Pomagać+ to bardzo ważne słowo w pracy operatora. Dla mnie osobiście całkowicie zmieniło ono swój wymiar, odkąd zaczęłam pracować w CPR" - zapewniła.

Jak poinformowano w trakcie uroczystości, ze zleconych przez MSWiA badań sondażowych wynika, że co trzeciemu Polakowi zdarzyło się skorzystać z numeru 112. Niemal wszyscy korzystający byli zadowoleni z obsługi. Jednocześnie trzy czwarte Polaków wie, że z numeru 112 można skorzystać na terenie całej UE.

Wojewoda wielkopolski Zdzisław Hoffmann podkreślił, że Poznań jest jedynym ośrodkiem w Polsce który szkoli operatorów numeru 112.

Numer 112 służy do powiadamiania w nagłych sytuacjach realnego zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, takich jak np. pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, użycie przemocy, nagłe omdlenia i utrata świadomości, poważne uszkodzenie ciała czy rozpoznanie osoby poszukiwanej przez policję. Z numerem tym można połączyć się bezpłatnie zarówno przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy. Można go wybrać także w telefonie nieposiadającym karty SIM.

Od 2008 roku numer 112 jest numerem ratunkowym, obowiązującym na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej, połączenie z nim jest bezpłatne. Wprowadzając w Polsce numer alarmowy 112, ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych, zachowane zostały numery alarmowe 997 (Policja), 998 (Państwowa Straż Pożarna), 999 (Pogotowie Ratunkowe).

Centra Powiadamiania Ratunkowego znajdują się w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka.

System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. Dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany, oraz prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku gdy np. zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Powstanie aplikacja mobilna do wysyłania zgłoszeń na numer 112

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!