XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Prawo telekomunikacyjne będzie bardziej przyjazne klientowi

Prawo telekomunikacyjne będzie bardziej przyjazne klientowi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego przygotowana przez rząd nie przewiduje gwarancji szybkości internetu, ale nasza ochrona przed pazernością operatorów znacząco wzrośnie.

- Telekomunikacja to już nie czwarta literka w starym skrócie PPTT (Polska Poczta, Telegraf i Telefon), której jedyną rolą jest zapewnienie "łączności". To kościec społeczeństwa sieciowego, platforma sprzyjająca zmianom stosunków społecznych - przekonuje Igor Ostrowski, wiceminister w resorcie administracji i cyfryzacji odpowiedzialny za telekomunikację. Stąd w nowej ustawie wiele zapisów ułatwiających życie - zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

Co tam znajdziemy?

Jeśli korzystamy w komórce z internetu, to operator będzie musiał zaoferować nam pakiety danych. Nie będzie więc już tak, że wejście w smartfonie na Facebooka czy przejrzenie rozkładu jazdy autobusów doprowadzi do nieprzewidzianych wydatków. Cena pakietu i limit ściąganych danych będą jasno określone. Co więcej, operator będzie miał obowiązek powiadomić nas o tym, że przekraczamy określony wcześniej limit. I spytać, czy dalej chcemy korzystać z internetu.

- Dziś abonenci mogą mieć poważny problem finansowy, jeśli nie wiedzą, kiedy przekroczyli limit - zaznacza wiceminister Ostrowski.

Ważnym zapisem jest zrównanie elektronicznej formy umowy z papierową. Do tej pory korespondencja elektroniczna musiała się kończyć papierkiem. Ograniczenie jednak pozostaje - korespondencja elektroniczna będzie ważna, jeśli podpiszemy ją podpisem elektronicznym.

Otrzymamy też narzędzie do walki z operatorami, którzy co prawda nagrywają nasze rozmowy z konsultantami, ale potem dowolnie tym nagraniem się posługują.

- Miałem sytuację, w której podczas sporu z operatorem poprosiłem o odtworzenie rozmowy telefonicznej w sprawie oferty i okazało się, że nagranie... zaginęło - opowiada Tomasz Kulisiewicz, analityk firmy doradczej Audytel. Teraz taka sytuacja nie będzie miała prawa się zdarzyć.

- Dostawca będzie zobowiązany przechowywać "oświadczenie woli" abonenta do końca okresu, na jaki umowa została zawarta - mówi Ostrowski. Chodzi o to, by nie było wątpliwości, czy konsument się zgodził na zmianę umowy, czy nie. Poza tym rozmowa telefoniczna musi zostać zachowana w całości, a nie tylko wycinek "zgadzam się". - Wtedy prawo abonenta do weryfikacji treści rozmowy nie będzie fikcją - mówi minister.

Ważnym elementem jest bardziej skuteczna walka ze spamem. Nowa ustawa wprowadzi zasadę ścigania spamerów z urzędu, nie tylko na wniosek pokrzywdzonego. - Będzie to bardziej skuteczne niż podwyższanie kar. Dotychczas, żeby skutecznie walczyć, trzeba było zebrać odpowiednią "masę" pokrzywdzonych i namówić ich do tego, żeby składali wnioski. Ściganie z urzędu znacznie usprawni walkę - przekonuje Igor Ostrowski.

Tomasz Kulisiewicz podchodzi jednak do tego zapisu ostrożnie. - To raczej pobożne życzenia. 90 proc. spamu pochodzi spoza obszaru Unii Europejskiej, więc naprawdę trudno będzie ścigać sprawców - zaznacza.

Ciekawym rozwiązaniem jest zgoda na tzw. cookies, czyli ciasteczka. To pliki, które podczas wchodzenia na konkretne strony pomagają w sprawnym przeglądaniu treści. Jednak istnieje obawa, że za pomocą cookies można inwigilować internautę, sprawdzać, co ogląda w sieci.

- Zależy nam na znalezieniu rozwiązania, które z jednej strony pozwoli przedsiębiorcom świadczącym usługi rozwijać działalność w Polsce, a z drugiej - zapewni bezpieczeństwo użytkowników, sprawy dla nas kluczowej - przekonuje wiceminister MAC. Kompromisem ma być zobowiązanie przedsiębiorców, by zadeklarowali czy wyrażają zgodę na cookies. Nakłada także obowiązek uzyskania zgody na przetwarzanie danych konsumenta. A jeśli o inwigilowaniu mowa - okres przechowywania przez operatorów danych o naszych rozmowach i SMS-ach (retencja danych) zostanie skrócony z dwóch lat do roku, a docelowo rząd myśli nawet o okresie sześciu miesięcy.

Czego nowe prawo nam nie da? Nie będzie obowiązku określania przez dostawców internetu minimalnej gwarantowanej prędkości łącza. W zapisach przygotowywanych rok temu resort infrastruktury chciał, by owa szybkość nie była niższa niż 90 proc. tej, którą operatorzy kuszą w reklamach. Obiecują 10 Mb/s? To nie mogą zejść poniżej 9. Zapis jednak przepadł.

Nowa ustawa zmieni też zasady przydzielania częstotliwości, co dla abonenta może wiązać się z lepszym zasięgiem komórkowym. Przede wszystkim prezes UKE będzie mógł przyznawać częstotliwości operatorom osiedlowym czy firmie działającej w kilku miastach. Dziś to niemożliwe.

Podstawowym celem nowelizacji jest implementacja dyrektyw z 2009 roku - powinniśmy je wdrożyć do maja zeszłego roku i za opóźnienie KE pogroziła nam już palcem. Rząd przekonuje, że nowe prawo w czerwcu trafi pod obrady rządu, a zaraz potem do Sejmu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prawo telekomunikacyjne będzie bardziej przyjazne klientowi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!