Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prywatność a zakupy - dylematy klientów

Autor: wnp.pl (WGK)
10-06-2014 18:11

Rozwój analiz wielkich ilości danych napędza handel i usługi w internecie, ale powoduje także wątpliwości użytkowników. Z jednej strony oczekują dopasowanych ofert, z drugiej - nie podobna im się śledzenie ich zwyczajów zakupowych.

– Równie szybko, jak rośnie wykorzystanie Big Data, rośnie też dysonans wśród konsumentów. Z jednej strony oczekują oni by marketerzy precyzyjnie trafiali z konkretnymi produktami w ich potrzeby, z drugiej, nie są zadowoleni z faktu, że by było to możliwe, muszą pozwolić im na śledzenie swoich zwyczajów zakupowych – komentuje Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup.
Albo, albo. Albo chcemy dostać pożądane informacje i zgadzamy się na przekazywanie danych oferentom, albo chcemy pozostać całkowicie anonimowi i musimy sami wybireaać produkty. Według badań Prawda o zakupach opublikowanych przez McCann Truth Central 84 proc. osób biorących udział w badaniu jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Jednocześnie konsumenci akceptują takie praktyki jako element transakcji wymiennej: są gotowi dzielić się danymi, jeśli tylko będą mieli jasność co do wynikających z tego korzyści. Taka gotowość do współpracy jest z roku na rok coraz wyższa: w 2011 roku deklarowało ją 45 proc. osób, w 2014 – już 59 proc.

Jednak nawet zgoda na bycie śledzonym budzi niepokoje. 84 proc. ankietowanych jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Co więcej niemal połowa osób na świecie wyobraża sobie siebie korzystających ze skanera linii papilarnych na palcach, czy tęczówki oka, podczas autoryzacji płatności w sklepie. Co szósta chciałaby korzystać z technologii płatności zaimplantowanej w ciele.

Aż 52 proc. zbadanych wyraziło opinię, że zakupy stały się dla nich zbyt bezosobowym doświadczeniem i że niepokoi je zależność od sklepowych algorytmów, które dyktują ich wybory zakupowe. 57 proc. martwi się, że nadmierna personalizacja oferty ogranicza ich szanse na odkrycie nowych produktów. Ale według analityków McCann Worldgroup stanowi to jednocześnie szansę dla sprzedawców oferujących nowe produkty, gdyż ponad 66 proc. badanych deklaruje, że poszukuje podczas zakupów inspiracji. Konsumenci oczekują wręcz ludzkiego i osobistego podejścia, w miejsce personalizacji bazującej na algorytmach.

Zakupy tradycyjne czy internetowe? Z analiz McCann Worldgroup wynika, że zakupy tradycyjne nadal są dla konsumentów formą spędzania wolnego czasu i generowania pozytywnych emocji. Urządzenia mobilne sprowadzają natomiast proces robienia zakupów do obszaru racjonalnego – za ich pomocą wolimy weryfikować cenę produktów i sprawdzać, czy oferta, jaką dostajemy w sklepie, rzeczywiście jest tą najlepszą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP