PKP i Netia sfinalizowały transakcję sprzedaży spółki TK Telekom. Oba podmioty podpisały we wtorek umowę sprzedaży udziałów. Netia nabyła 100 proc. udziałów operatora.
Na początku lipca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie przez Netię spółki TK Telekom. Netia za 100 proc. udziałów w TK Telekom zapłaci PKP ponad 221 mln zł.
Na początku maja br. zarządy PKP i Netii porozumiały się w sprawie warunków transakcji sprzedaży TK Telekom, podpisując przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. udziałów za ponad 221 mln zł. Zgoda UOKiK kończy ostatecznie proces pozyskiwania niezbędnych zgód korporacyjnych i administracyjnych przez oba podmioty.
Proces prywatyzacji TK Telekom rozpoczął się w 2011 r. i toczył się w trybie zaproszenia do negocjacji. Niekorzystna sytuacja rynkowa nie pozwoliła jednak na prywatyzację w 2013 roku. W rezultacie PKP wznowiła proces prywatyzacyjny w październiku 2014 r. Ostatecznie - w ocenie PKP - najlepsze warunki sprzedaży przedstawiła Netia, notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie operator telekomunikacyjny.
Przed prywatyzacją TK Telekom podpisano pakt gwarancji pracowniczych, zapewniający osobom zatrudnionym w spółce gwarancje zatrudnienia i premię prywatyzacyjną. Ponadto, zgodnie z zapisami ustawy o PKP, 15 proc. środków uzyskanych z prywatyzacji TK Telekom trafi do Funduszu Własności Pracowniczej.
Środki z prywatyzacji spółek Grupy PKP przeznaczane są na spłatę tzw. historycznego zadłużenia, po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP. Spłata ta jest ustawowym obowiązek PKP SA.
Operator telekomunikacyjny TK Telekom zarządza siecią teleinformatyczną liczącą blisko 30 tys. km. Sieć łączy ponad 300 miejscowości oraz setki instytucji, przedsiębiorstw i domów. Spółka TK Telekom powstała w 2001 r.
PKP zarządza majątkiem byłego przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, które na mocy ustawy z 2000 r. zostało podzielone na szereg mniejszych spółek. Jednym z zadań PKP jest przeprowadzanie prywatyzacji tych spółek w celu pozyskania środków na spłatę zadłużenia. W ciągu ostatnich 3 lat PKP spłaciła 80 proc. tzw. historycznego długu, który wynosi obecnie 800 mln zł.