PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przez telefon zapłacisz za bilety lub bułki

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
19-03-2009 14:46
Przez telefon zapłacisz za bilety lub bułki

Do 2012 można oczekiwać w Europie Wschodniej i Centralnej 5-6-krotnego wzrostu płatności mobilnych. Największy potencjał ma obszar B2C, gdzie mogą one stać się alternatywą dla drobnych płatności gotówkowych, ale także większych.

Te prognozy się spełnią, zaznacza w najnowszym raporcie międzynarodowa firma doradcza KPMG, o ile szybko dojdzie do porozumienia i akceptacji warunków modelu współpracy pomiędzy: operatorami komórkowymi, instytucjami finansowymi oraz punktami sprzedaży.
Już dziś wysyłając SMS na wskazany numer można zapłacić za parkowanie samochodu w centrum Warszawy, Rygi czy Bukaresztu. Polska jest jednym z pierwszych krajów w regionie, w którym uruchomiono rozwiązanie oparte na, uznawanej za przyszłościową, technologii NFC (ang. Near Field Communications). Umożliwia ona bezkontaktową łączność między terminalem płatniczym a telefonem.

W całym regionie Europy Wschodniej i Centralnej, ocenia KPMG, wzrasta liczba transakcji bezgotówkowych, z których większość to drobne płatności mogące być obsługiwane z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Rozwojowi mobilnych płatności sprzyja ogólny trend odchodzenia od wykorzystania gotówki. Jednocześnie prawie każda dorosła osoba w regionie nosi stale przy osobie telefon komórkowy, a w Polsce przypada on średnio na jednego mieszkańca.

Z raportu „Mobile Payments in Central and Eastern Europe” wynika też, że mobilne płatności mogą mieć bardzo szerokie zastosowania: zarówno w rozwiązaniach dedykowanych dla biznesu (B2B), poprzez rozwiązania typu B2C, a przeznaczone do zakupu towarów i usług przez konsumentów, aż do rozwiązań umożliwiających przesyłanie przekazów pieniężnych w pomiędzy osobami.

Brak sprawdzonego, korzystnego dla wszystkich stron modelu płatności powoduje, że w regionie EŚ-W były wdrażane do tej pory lokalne, jednostkowe rozwiązania, co zmniejsza efektywność ekonomiczną takiego podejścia.

- W efekcie konsumenci nie są zainteresowani płatnościami mobilnymi, ponieważ istniejące rozwiązania nie są masowo oferowane przez punkty sprzedaży, natomiast sprzedawcy nie mają motywacji dla instalacji nowych rozwiązań technologicznych dla pojedynczych klientów - stwierdził podczas konferencji prasowej Piotr Hałka, konsultant wykonawczy w KPMG.

Jego zdaniem sytuacja się zmieni wraz ze wzrostem zainteresowania tą formą rozliczeń. Można oczekiwać, że już w najbliższym czasie najwięksi gracze wypracują rozwiązania stwarzające możliwości bardziej masowego dostępu do tej usługi. Opracowywane są również technologie bankowych płatności, które oferują największe udogodnienia dla konsumentów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP