PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Regulacja bodźcowa w telekomunikacji

Autor: Renata Śliwa
11-10-2014 14:55

Wprowadzenie
Zainteresowanie pracami nad nowymi schematami regulacyjnymi wynika głównie z pogarszającej się konkurencyjności sektora telekomunikacyjnego, rozumianej jako zdolność sektora telekomunikacyjnego do generowania stosunkowo wysokiej dynamiki wydajności pracy, niskich jednostkowych kosztów pracy, wysokich zysków, wysokiego wskaźnika rentowności aktywów i wysokiego udziału inwestycji sektora w wartości dodanej, a także stosunkowo niskich cen i wysokiej jakości usług [1].

Daleki od optymalnego wynik działalności jest w tym obszarze przeważnie przypisywany brakowi bodźców. Stopniowo deregulowane przedsiębiorstwa telekomunikacyjne tradycyjnie funkcjonowały na regulowanym rynku, a ich wzrosty kosztów były przerzucane na konsumentów w postaci wyższych cen usług. Kluczową treścią przekazu płynącego z podejmowanych reform sektora telekomunikacyjnego w wielu krajach jest próba przesunięcia na przedsiębiorstwa większej odpowiedzialności za znaczące części ich kosztów [2].

Organy regulacyjne stają wobec fundamentalnego dylematu - jaka siła kontroli jest wymagana w celu utrzymania spójności i odpowiedzialności za wypełniane zadania społeczno-gospodarcze w odniesieniu do stopnia dyskrecjonalności pozostawionego dla zapewnienia elastyczności działania i innowacyjności [3].

Wobec niekompletnej informacji, co do technologii i kosztu alternatywnego przedsiębiorstwa, regulator stoi przed wyborem zastosowania instrumentu zwiększającego bodźce do zwiększania wydajności lub zmniejszającego potencjalną rentę monopolistyczną przedsiębiorstwa. W kontraktach regulacyjnych opartych na kosztach (cost-plus contract), będących instrumentem wyzwalającym niskie/słabe bodźce do obniżania kosztów istnieje pewność przejęcia przez regulatora potencjalnej renty przedsiębiorstwa, gdy firma nie korzysta ze sposobności obniżenia kosztów lub z egzogenicznej obniżki kosztów.

Obniżka tego kosztu jest w całości transferowana do odbiorcy usługi. Regulacje silnobodźcowe, np. pułap cenowy w umowach regulacyjnych, dostarczają dużych motywacji dla przedsiębiorstwa do obniżki kosztów, ale niosą ryzyko generowania przez nieznaczącej renty. Równie ważny jak dylemat między tworzeniem bodźców a obniżaniem renty monopolistycznej, ale bardziej subtelny, jest problem nie stosowania takich samych rozwiązań dla wszystkich (zróżnicowanych) przypadków [2].

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 494 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 445 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.