XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Resorty edukacji i cyfryzacji podsumowały cyfryzację szkół

Resorty edukacji i cyfryzacji podsumowały cyfryzację szkół
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 1 września przyszłego roku programowanie będzie stałym elementem kształcenia od klasy pierwszej szkoły podstawowej - poinformowały w czwartek wspólnie resorty edukacji i cyfryzacji. Resorty podsumowały działania związane z cyfryzacją szkół.

Wśród najważniejszych działań obu resortów dla unowocześniania szkół wymieniono naukę programowania, budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz szkolenia nauczycieli. Zapowiedziano, że w piątek resort cyfryzacji zaprezentuje projekt założeń do ustawy dotyczącej informatycznej Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

OSE będzie opartą na fizycznej infrastrukturze szerokopasmowej wirtualną, publiczną siecią telekomunikacyjną, bazująca na już istniejącej i powstałej w najbliższej przyszłości w wyniku realizacji komercyjnych i dofinansowanych inwestycji oraz infrastruktury wybudowanej dla celów OSE przez jej operatora - wyjaśniły resorty.

Sieć będzie obsługiwana przez podmiot, który będzie odpowiedzialny za jej uruchomienie i utrzymanie - dostęp do internetu dla szkół, o przepustowości co najmniej 100 Mb/s oraz dostęp do treści i usług edukacyjnych. Podmiot ten będzie też odpowiedzialny za bezpieczeństwo sieci, w tym filtrowanie treści oraz serwis techniczny dla placówek oświatowych w kraju.

Podczas czwartkowej wspólnej konferencji, po której wydano komunikat, resorty podkreśliły, że Prawo oświatowe i podstawa programowa przedmiotu "informatyka" przewidują działania na rzecz kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

Podczas konferencji szefowa MEN Anna Zalewska podkreśliła, że w nowych ramowych planach nauczania liczba godzin informatyki została zwiększona o 70. "Chcemy, aby polska szkoła odpowiadała na potrzeby XXI wieku" - podkreśliła szefowa MEN, cytowana w komunikacie.

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska powiedziała, że blisko dwukrotnie w tym roku wzrosła liczba wydarzeń w ramach "godziny kodowania", a udział w nich wzięło blisko 80 tys. uczestników. "Godzina kodowania" to ogólnoświatowa inicjatywa dotycząca edukacji informatycznej. Można w niej uczestniczyć przez cały rok.

"Programowanie w szkole, dostęp do szybciej sieci internetowej i wykorzystywanie technik informatycznych także na innych zajęciach przedmiotowych spowoduje to, że polska młodzież będzie miała lepsze kompetencje zarówno intelektualne, jak i zawodowe" - oceniła Streżyńska.

Resort cyfryzacji zarezerwował ponad 500 mln złotych z unijnego programu Polska Cyfrowa na budowę infrastruktury dostępu do internetu dla szkół. Kolejne 124 mln zł trafi na szkolenia dla nauczycieli i dzieci z klas 1-3 z nauki programowania.

W ramach prowadzonego przez MEN od września 2016 r. pilotażu programowania w szkołach analizowane jest w praktyce szkolnej wprowadzenie do szkół programowania w formie innowacji pedagogicznej. Do tej pory uczestnictwo w projekcie potwierdziło prawie 1,6 tys. szkół - podano w komunikacie.

Od grudnia 2015 do czerwca 2016 odbyło się blisko 160 konferencji szkoleniowych, w których wzięło udział 13,3 tys. osób - głównie nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej. Resorty zapowiadają, że od stycznia 2017 r. planowanych jest 65 kolejnych takich spotkań.

Na prośbę resortu kuratorzy w województwach wyznaczyli koordynatorów ds. innowacji w edukacji, odpowiadających m.in. za stworzenie mapy innowacji, organizację konferencji szkoleniowych i uzyskiwanie ze szkół danych o wyposażeniu w sprzęt. Niektórzy kuratorzy oświaty ufundowali granty dla nauczycieli na opracowanie programów nauczania.

Do działań włączyła się też Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która z Ministerstwem Edukacji Narodowej rozpoczęła kampanię "Programowanie z eTwinning" - obejmującą kursy, seminaria, projekty, scenariusze lekcji dotyczące kodowania i innych umiejętności cyfrowych.

Polscy uczniowie i nauczyciele odnoszą liczne sukcesy na arenie międzynarodowej w różnych konkursach i olimpiadach - podkreślał cytowany w komunikacie zastępca dyrektora departamentu podręczników, programów i innowacji MEN Rafał Lew-Starowicz.

Lew-Starowicz zwrócił uwagę na fakt, że z drugiej strony polscy uczniowie słabo sobie radzą z rozwiązywaniem problemów za pomocą komputera - w zadaniu na "zaprogramowanie" biletomatu czy klimatyzatora - zajęliśmy 29 miejsce na 32 kraje w teście PISA 2012.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resorty edukacji i cyfryzacji podsumowały cyfryzację szkół

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!