Telekomunikacja, bankowość, finanse i ubezpieczenia - tysiące umów, faktur, wniosków i pism. To typowi odbiorcy usług outsourcingu druku, ale nie jedyni. Według tegorocznych badań Quocirca, 43 proc. małych i średnich przedsiębiorstw europejskich, które jeszcze nie korzystały z zarządzania drukiem, zamierza wdrożyć podstawowe usługi w ciągu 12 miesięcy.
Poza głównymi klientami - dużymi firmami operującymi tysiącami dokumentów dziennie - z usług outsourcingowych korzystają też np. kancelarie prawnicze czy pracownie architektoniczne, które mają specyficzne wymagania dotyczące jakości i formatu materiałów drukowanych.
Oczekiwane przez klientów korzyści to w pierwszym szeregu oszczędności. Koszty druku, to obok zakupu urządzeń, tonerów i papieru także zużyta energia elektryczna, koszt serwisowania, zajmowana przez urządzenia powierzchnia i czas poświęcony przez pracowników na drukowanie. Bywa, że drukowanie wewnętrzne utrudnia kontrolę nad materiałami poufnymi. Dodatkowym czynnikiem generującym koszty jest brak kontroli na drukarskim zapleczem, np. zbyt duża liczba urządzeń, czy nadmierne zakupy materiałów eksploatacyjnych i ryz papieru. Firmy zewnętrzne oferujące usługi zarządzania dokumentami lepiej kontrolują wszystkie procesy, a oszczędności szacuje się na 10 do nawet 40 proc.
Problemem przedsiębiorstw jest też marnowanie papieru ze względy na druk niepotrzebnych materiałów czy dublowanie produkcji dokumentów. Według danych PPI w 2012 r. na świecie zużyto 400 mln ton papieru, z czego 24 proc. w krajach europejskich. - Blisko 9 mln pracowników polskich firm marnuje co roku ponad 5 mld nieefektywnie wydrukowanych kartek formatu A4. Outsourcing druku to metoda eliminacji tych procesów, które generują znaczne straty - komentuje Maciej Nuckowski, dyrektor działu usług w Xerox Polska.
Outsourcing umożliwia też digitalizacją dokumentów, zwykle wiążącą się ze zmniejszeniem liczby wydruków. W takim przypadku korespondencja otrzymywana przez spółkę drogą pocztową, mailową czy faksem najpierw trafia do centrum operacyjnego zewnętrznego partnera. Tam tworzona jest jej elektroniczna wersja. Pozyskuje się też kluczowe dane, umożliwiające kategoryzację dokumentów według określonych kryteriów, jak: nadawca, odbiorca lub treść. Zdigitalizowany dokument trafia do właściwych odbiorców. Kontrolę nad dokumentami zapewniają dodatkowo elektroniczne archiwa.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rośnie rola outsourcingu druku