PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada Dell

Autor: PAP
27-07-2009 18:52

W II kwartale br. na świecie sprzedano ponad 68 mln komputerów, czyli o 5 proc. mniej, niż w II kwartale 2008 r. Tajwański Acer zanotował 34-proc. wzrost sprzedaży, a amerykański Dell - 17-proc. spadek - wynika z raportu firmy analitycznej Gartner.

Najwyższą sprzedaż miał Hewlett-Packard (HP) - 13,4 mln sztuk. To o niespełna 3 proc. więcej, niż rok wcześnie. Na drugim miejscu znalazł się Dell (9,3 mln sztuk), ale sprzedaż firmy w porównaniu z 2008 r. spadła.
Bardzo dobre wyniki w II kwartale zanotował tajwański Acer - 9,2 mln sprzedanych sztuk i ponad 34-proc. wzrost sprzedaży. Kolejne miejsca zajęły: Lenovo (5,8 mln i 3,2-proc. wzrost) oraz Toshiba (3,4 mln i 10-proc. wzrost).

Zdaniem analityka IT firmy PMR Pawła Olszynki, słabsze wyniki Della (trzeci kolejny kwartał na minusie) są konsekwencją wyboru grupy docelowej, na której skupia się amerykański producent - sektora biznesowego.

"W czasie kryzysu zostają zdecydowanie wydłużone cykle wymiany sprzętu. Klienci biznesowi, masowo ograniczając koszty działalności, są zainteresowani maksymalnym opóźnieniem tych procesów. Zarówno biznes, jak i użytkownicy indywidualni chcą też wydawać mniej. W związku z tym rośnie popyt na tańszy sprzęt, np. netbooki, czyli małe laptopy" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że dla tajwańskiego producenta - firmy Acer - grupa docelowa to przede wszystkim rynek masowy. "Wygrywa on ceną, ma znakomity wskaźnik ceny do jakości. Dla klientów indywidualnych czy mniejszych firm, w obecnej sytuacji na rynku ma to kapitalne znaczenie" - powiedział PAP ekspert. Dodał, że Acer również od początku dużo inwestował w netbooki, których sprzedaż, pomimo kryzysu, rośnie szybko.

Zdaniem Olszynki, HP ma zbyt dużą przewagę nad resztą producentów, by mógł obawiać się straty pozycji lidera w rankingu. "Firma korzysta na słabości Della i zyskuje na rynku korporacyjnym. Z drugiej strony jest też w stanie sprzedawać tańszy sprzęt na rynku detalicznym. Mimo bardzo dynamicznego rozwoju Acera, HP ma cały czas dużo więcej do powiedzenia na rynku rodzimym - w USA" - dodał.

Ekspert prognozuje, że prawdopodobnie udziały w rynku Toshiby zaczną rosnąć. "Tym bardziej, że Toshiba specjalizuje się w produkcji komputerów przenośnych, w tym netboków" - powiedział.

Olszynka uważa, że II kwartał był dla sprzedawców pecetów lepszy niż oczekiwano. "Nadzieje na wyższą sprzedaż daje oczywiście tradycyjnie IV kwartał, choć z oczywistych powodów w ubiegłym roku nie było różowo. Cały czas słabo wygląda region Europy Środkowo-Wschodniej i prognozy nie są zbyt optymistyczne. Wiele będzie zależeć od sytuacji makroekonomicznej i wydatków na rynku biznesowym. Moje prognozy dla Polski to wzrost poniżej 5 proc. Na świecie powinno być powyżej tego progu" - powiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 854 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP