Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Różne drogi do innowacji

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
26-04-2015 10:18
Różne drogi do innowacji

Polskie firmy mają potencjał do innowacyjnego skoku. Na razie jednak wciąż się do niego zbierają

Fot. Fotolia

Innowacje najczęściej kojarzymy z przełomowymi wynalazkami, które zmieniają nasze codzienne życie. Skądinąd słusznie, ale to jedynie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o tę dziedzinę. Dróg prowadzących do określenia innowacyjnej firmy jest bardzo wiele. Jak wybrać najwłaściwszą, by zostać liderem innowacji? O tym właśnie rozmawiali uczestnicy debaty "Liderzy innowacji" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polska kiepsko dziś wypada we wszelkich rankingach innowacyjności, także żadna z rodzimych firm nie jest pod tym względem wyróżniana na globalnym rynku. Co zrobić, aby polscy przedsiębiorcy doszlusowali do światowej innowacyjnej czołówki, stali się liderami innowacji?
Wnioski z debaty nie zaskakują - potrzeba zmiany sposobu myślenia, przede wszystkim większej akceptacji dla ryzyka, wiele pracy i konsekwencji. Przydałoby się również rozsądnie wsparcie ze strony administracji publicznej i agend rządowych. Optymistyczna konkluzja debaty? Mamy potencjał do innowacyjnego skoku. Pesymistyczny? Na razie wciąż się do niego zbieramy.

Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak zaprezentowała najnowszy raport „Innowacyjna przedsiębiorczość firm”. Raport zawiera dane do 2012 roku, a jego wymowa jest dwuznaczna. Złą wiadomością jest liczba firm uznawanych za innowacyjne. - W porównaniu z poprzednim badaniem liczba innowacyjnych firm w Polsce spadła z 28 proc. do 23 proc. Będziemy analizować te wyniki, pewnym wytłumaczeniem może być fakt, że to tendencja ogólnoeuropejska - mówiła Bożena Lublińska-Kasprzak, dodając, że ciężkie pokryzysowe lata nie skłaniały europejskich firm do ponoszenia ryzykownych wydatków na innowacje.

Są jednak i lepsze wiadomości. - Co ciekawe, te polskie firmy, które są już innowacyjne, zwiększają nakłady na tę działalność. Średnio wydatki wzrosły z ok 750 tys. euro na firmę do 1 mln euro. To nas zbliża do średniej europejskiej - powiedziała prezes PARP. Drugą dobrą wiadomością jest to, że firmy przekonują się do innowacji. -Ci przedsiębiorcy, którzy skorzystali z funduszy unijnych i zainwestowali w innowacje, inwestują nadal w tą działalność już na własną rękę. Przekonali się, że wydatki na innowacje sprawiły, że ich firmy stają się bardziej konkurencyjne, mają lepsze wyniki, zwiększają eksport, zwiększają zatrudnienie. Firmy widzą, że opłaca się być innowacyjnym - stwierdziła Bożena Lublińska-Kasprzak.

Kolejną miłą niespodzianką jest podejście do innowacyjnej działalności przez mikrofirmy. Według przeprowadzonych przez PARP badań 60 proc. mikroprzedsiębiorców zadeklarowało innowacyjną działalność w ostatnich trzech latach. - Z polską innowacyjnością nie jest tak źle, jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Mamy dobrą podstawę, by w najbliższych latach stać się bardziej innowacyjnym krajem - twierdzi Bożena Lublińska-Kasprzak.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP