PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozwiązania IT wspomagają modele zarządzania

Autor: wnp.pl (WGK)
10-06-2014 18:26

Lean management, tzw. szczupłe zarządzanie, to koncepcja z lat 40. XX wieku. Dzięki nowoczesnym technologiom można w pełni zrealizować jej założenia. Pomagają m.in. rozwiązania do gromadzenia danych i analiz VSM (mapowanie strumienia wartości) oraz aplikacje wpierające TPM (utrzymanie ruchu).

Lean management stosuje wiele międzynarodowych firm na świecie. Koncepcja polega na dążeniu do wytworzenia określonej wartości przy możliwie najmniejszym wykorzystaniu zasobów. Uwzględnia głosy oddolne i stawia na optymalizację działań oraz eliminowanie błędów oraz niesprawności. W dużej mierze polega na systemach automatyzujących produkcję.
Sprawny model zarządzania może rozwinąć skrzydła dzisiaj, kiedy wspomagają go nowe technologie. Systemy IT pozwalają optymalizować działania, kontrolować pracę firmy i ograniczać straty.

Wiele strat wynika z marnotrawstwa. Dziś pojawiają się narzędzia pozwalające na kontrolę strat. Jednym z nich jest mapowanie strumienia wartości – ang. Value Stream Mapping (VSM). Metoda polega na wynotowaniu wszystkich działań składających się na kompletny proces – od otrzymania surowców aż po komisjonowanie i spedycję towarów – i przypisanie czasów trwania kolejnym sekwencjom. Sygnałem do podjęcia interwencji może być nieproporcjonalna długość wybranych cykli lub opóźnienia i przestoje wynikające z nadmiernego czasu trwania pewnych etapów procesu.

Innym rozwiązaniem są aplikacje wspierające TPM (Total Productive Maintenance), czyli optymalizację utrzymania ruchu. TPM zakłada dążenie do osiągnięcia tzw. poziomu trzech zer: zero awarii, zero braków, zero wypadków przy pracy. Cel osiąga się przez szkolenia i zwiększanie odpowiedzialności, a także na – w przypadku maszyn – działaniom zapobiegającym, a nie „leczącym”.

– Popularność zyskują zautomatyzowane układy diagnostyczne. Np. aplikacja na bieżąco monitoruje stan techniczny wózka widłowego. Nie tylko pozwala na szybkie wykrycie pierwszych symptomów niesprawności, ale również przesyła informację do serwisantów. Znacząco skraca to czas reakcji mechaników na wieść o awarii i sprawia że na miejsce przyjeżdżają z niezbędnymi częściami i narzędziami. Aplikacja eliminuje przestoje – podsumowuje Przemysław Wlazeł z firmy Still Polska.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP