Efektywna realizacja procesów związanych z zarządzaniem infrastrukturą drogową jest możliwa tylko przy wykorzystaniu aktualnych, wiarygodnych oraz kompletnych danych. Mobilna praca wydatnie wspomaga wykonanie ściśle określonych zadań, często krytycznych dla funkcjonowania zarządców dróg. Pozwala na wielokrotne wykorzystywanie raz utworzonej informacji w toku różnorodnych procedur przez służby z całego terenu zarządzania. Stworzenie środowiska pracy mobilnej zintegrowanego z repozytorium danych geoinformacyjnych jest jednym z możliwych rozwiązań w zakresie cyfryzacji dokumentacji stanu dróg.
- szybka i precyzyjna lokalizacja zdarzeń w oparciu o system pozycjonowania GPS i w odniesieniu do jednorodnego systemu referencyjnego,
- skrócenie drogi od wykonania określonych czynności w terenie do ich udokumentowania w formie elektronicznej notatki, sprawozdania lub raportu,
- eliminacja dokumentów z obiegu papierowego, a w przypadku, kiedy jest to wymagane prawem, zminimalizowanie takiej sytuacji.
Wdrożenie wewnętrznego dokumentu elektronicznego tworzonego bezpośrednio w terenie ma na celu wprowadzenie standardu obiegu informacji elektronicznej. Dokument elektroniczny może zastąpić tradycyjne dokumenty typu:
- protokół kontroli (drogi, oznakowania, itp.),
- notatka służbowa sporządzona w terenie,
- dziennik objazdu drogi,
- raport drogowy kontroli zimowego utrzymania,
- arkusz karty zdarzenia drogowego,
Celem wdrożenia pracy mobilnej jest ograniczanie kosztów funkcjonowania zarządców dróg i zwiększenie efektywności ich działania. Rozwiązania mobilne powinny usprawniać realizację procesów administracyjnych, przeciwdziałać wielokrotnemu wytwarzaniu podobnych informacji przez wiele jednostek, zapewnić dostęp do kompletnej i aktualnej informacji źródłowej, niezbędnej do wykonywania zadań publicznych.
Wprowadzenie elektronicznego dokumentu gwarantuje wiele możliwości i oszczędności.
- Tworzenie dokumentu bezpośrednio w terenie wraz ze znacznikiem miejsca, czasu i autora tworzonej informacji
Pracownik może bezpośrednio w terenie zidentyfikować problem na tle informacji ewidencyjnych z systemu GIS, opisać podjęte czynności lub niezbędne działania, a dzięki modułowi GPS miejsce zostanie precyzyjnie zlokalizowane w układzie geograficznym, a następnie przeliczone na układ referencyjny obowiązujący dla sieci dróg. - Sporządzanie szkiców
Za pomocą ekranu dotykowego urządzenia mobilnego możliwe jest tworzenie elektronicznych szkiców w terenie. Szkic wykonuje się za pomocą narzędzi graficznych dostosowanych do operowania ekranem dotykowym. Narzędzia graficzne umożliwiają rysowanie odręczne oraz z wykorzystaniem biblioteki predefiniowanych symboli umieszczanych w szkicu. - Dołączanie notatek głosowych
Pracownik w miejscu tworzenia dokumentacji może wykonać notatkę głosową w celu uszczegółowienia informacji lub ewentualnie podania informacji dodatkowych. Notatka głosowa zwykle przekazywana jest do repozytorium poprzez mechanizm synchronizacji. - Dołączanie załączników fotograficznych lub w postaci wideo
Każde urządzenie mobilne typu tablet lub PDA posiada obecnie wbudowany aparat fotograficzny umożliwiający sporządzenie dokumentacji fotograficznej lub wideo w terenie z wystarczającą jakością. Zdjęcie lub sekwencja wideo stanowić może załącznik do sporządzanej dokumentacji w terenie. - Deponowanie elektronicznego dokumentu w centralnym repozytorium
Dokumenty stworzone w terenie są deponowane zwykle w odpowiednio skatalogowanych przestrzeniach projektowych repozytorium na tle danych przestrzennych z indeksami określającymi między innymi ich odniesienie do konkretnego odcinka drogi i precyzyjnej lokalizacji. W procesie analizy projektowej pozwala to za pomocą predefiniowanych zapytań wizualizować zidentyfikowane problemy bezpośrednio w repozytorium na podkładzie mapowym. - Dostęp do dokumentu dla wszystkich zainteresowanych przez 24 h na dobę
Przy wykorzystaniu repozytorium danych i technologii webowych dostęp do informacji możliwy jest praktycznie w każdym miejscu i o każdej porze za pośrednictwem przeglądarki internetowej. - Redukcja czasu potrzebnego na wyszukanie dokumentacji
Wielokrotnie identyfikowany problem trudności w dotarciu do dokumentacji sprzed roku czy kilku lat znika bezpowrotnie zastosowaniu dzięki systemu elektronicznego dokumentu. Dane odpowiednio przechowywane w repozytorium i archiwizowane pozwalają na wieloaspektowe analizy zebranych informacji. -
- Redukcja zużycia papieru
Dzięki postaci elektronicznej znika potrzeba sporządzania wielu kopii papierowych, przesyłania kopii faksem, itp. - Weryfikacja faktycznego wykonywania czynności służbowych
Dane na temat faktycznego miejsca i czasu wykonywania czynności służbowych przez pracowników stanowią dla przełożonych cenną informację dotyczącą sposobu oraz jakości wykonywanych zadań. - Elektroniczne zlecanie prac przez dyspozytora
Nie tylko sama rejestracja zdarzeń oraz czynności, ale także zlecanie oraz rozliczanie prac odbywa się w sposób elektroniczny.
System dokumentu elektronicznego, posiadając budowę modułową o architekturze wielowarstwowej, oparty jest na dwóch zasadniczych aplikacjach.- Klient mobilny - aplikacja dedykowana na urządzenia mobilne typu tablet lub PDA, wykorzystująca usługi sieciowe do przesyłania informacji poprzez transmisję GPRS. Aplikacja ta jest wykorzystywana do bezpośredniej pracy w terenie i jest głównym narzędziem odpowiedzialnym za pozyskiwanie danych z terenu w formie notatek. Użytkownik aplikacji posiada możliwość dołączenia do notatki załączników (szkiców, zdjęć, itp.) w chwili jej tworzenia lub po jej stworzeniu. Aplikacja posiada funkcję umożliwiającą synchronizację z aplikacją serwerową. Synchronizacja umożliwia przesyłanie notatek wraz z załącznikami oraz pobranie listy zadań, a także nowych szablonów utworzonych przy pomocy aplikacji typu klient stacjonarny. Aplikacja posiada zintegrowany moduł graficzny, na którym ilustrowana jest pozycja wg GPS. Pozycja wyświetlana jest na mapie podkładowej będącej np. pochodną mapy TBD. Obsługa szablonów umożliwia wypełnianie określonych pól tekstowych za pomocą klawiatury oraz wybór z list słownikowych. Dodatkowo aplikacja typu tablet posiada ponadto możliwość drukowania stworzonych notatek oraz zapisywania ich jako plików PDF, a następnie ich wysyłania w formie załączników do wiadomości email za pomocą klienta poczty email dostępnej na danej jednostce sprzętowej.
- Klient stacjonarny - aplikacja pracująca w układzie klient-serwer z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Aplikacja przeznaczona jest do zarządzania grupami roboczymi oraz materiałami zbieranym przez aplikacje mobilne typu tablet lub PDA. Klient stacjonarny jest zatem narzędziem przeznaczonym dla kierowników rejonów oraz naczelników wydziałów. Aplikacja umożliwia prowadzenie bieżących analiz danych dostarczanych z terenu, a przy tym stanowi centrum dyspozytorskie. Rozwiązanie przesyła komunikaty do użytkowników narzędzi typu tablet oraz PDA za pośrednictwem wbudowanego komunikatora. Aplikacja posiada możliwość tworzenia szablonów dokumentów oraz dystrybuowania ich do określonych narzędzi typu klient. Jej głównym zadaniem jest możliwość prowadzenia analiz oraz tworzenia raportów wg zdefiniowanych kryteriów, a w szczególności generowania cyklicznie programowalnych raportów dotyczących zdarzeń i nieprawidłowości w obszarze dróg oraz ich wizualizacji na mapie numerycznej. Klient stacjonarny współpracuje bezpośrednio z aplikacją serwerową stanowiącą centralne repozytorium danych, przeznaczoną do tworzenia i zarządzania wewnętrzną dokumentacją elektroniczną, dostarczania do systemu warstw GIS oraz obsługi komunikacji w formie usług webowych.
Podstawowe korzyści
Zastosowanie nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych oraz informatycznych daje możliwość zmiany standardów tworzenia i dostępu do informacji. Stworzenie środowiska pracy mobilnej zintegrowanego z repozytorium danych geoinformacyjnych jest jednym z możliwych rozwiązań w zakresie cyfryzacji dokumentacji stanu dróg. System dokumentu elektronicznego zbudowany w oparciu o powyższe założenia umożliwia gromadzenie i integrację informacji pozyskiwanych w terenie łącznie z ich lokalizacją przestrzenną. Dzięki wdrożeniu takiego systemu oraz dostarczeniu odpowiednich narzędzi możliwie jest korzystanie z wielu danych bezpośrednio w terenie, bez konieczności posiadania dokumentacji papierowej. Pracownik jest w stanie w terenie tworzyć oraz używać cyfrowej dokumentacji, pobierając ją z bazy danych repozytorium. Dzięki udostępnieniu narzędzi do tworzenia szablonów użytkownicy systemu mogą dostosowywać system do swoich indywidualnych potrzeb z zachowaniem standardów organizacyjnych.
Autor: Lech Rybałko, Dyrektor ds. Wdrożeń, SHH sp. z o.o.
Więcej o SHH sp. z o.o.
Od 1996 roku SHH realizuje w Polsce i za granicą projekty informatyczne związane z informacją przestrzenną. Spółka wdraża kompleksowe, skuteczne i perspektywiczne rozwiązania klasy GIS oparte o światowe standardy technologiczne. Produkty i usługi SHH są dedykowane dla zarządców infrastruktury transportu (m.in. drogownictwo, kolejnictwo, komunikacja miejska), zakładów przemysłowych (m.in. górnictwo, produkcja przemysłowa), przedsiębiorstw sieciowych (m.in. elektroenergetyka, ciepłownictwo, gazownictwo, wodociągi i kanalizacja), jak również urzędów oraz biur projektowych i geodezyjnych. Firma posiada potencjał merytoryczny, technologiczny i wdrożeniowy do realizacji złożonych projektów w zakresie GIS.
Główne obszary działalności SHH: budowa systemów informacji przestrzennej i technicznej, tworzenie baz i hurtowni danych przestrzennych, zasilanie systemów informatycznych w dane, rozwój dedykowanego oprogramowania, wdrażanie systemów wspomagających podejmowanie decyzji, dostarczanie rozwiązań sprzętowych w ramach realizowanych projektów, wszechstronne doradztwo i szkolenia specjalistyczne.
SHH jest twórcą inicjatywy GISforum (www.gisforum.pl) realizowanej poprzez trzy narzędzia: konferencję dedykowaną dla wielu branż, serwis tematyczny w wnp.pl oraz cykliczny newsletter.
Więcej na www.shh.pl- Redukcja zużycia papieru
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rozwiązania mobilne w zarządzaniu infrastrukturą drogową