Rozwiązania mobilne w zarządzaniu infrastrukturą drogową

Rozwiązania mobilne w zarządzaniu infrastrukturą drogową
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Efektywna realizacja procesów związanych z zarządzaniem infrastrukturą drogową jest możliwa tylko przy wykorzystaniu aktualnych, wiarygodnych oraz kompletnych danych. Mobilna praca wydatnie wspomaga wykonanie ściśle określonych zadań, często krytycznych dla funkcjonowania zarządców dróg. Pozwala na wielokrotne wykorzystywanie raz utworzonej informacji w toku różnorodnych procedur przez służby z całego terenu zarządzania. Stworzenie środowiska pracy mobilnej zintegrowanego z repozytorium danych geoinformacyjnych jest jednym z możliwych rozwiązań w zakresie cyfryzacji dokumentacji stanu dróg.

Zarządcy dróg, z racji powierzonych im czynności, zobligowani są do prowadzenia dokumentacji dotyczącej działań związanych z utrzymaniem dróg. Obecnie zarządcy prowadzą i zlecają wykonanie takiej dokumentacji zwykle w formie papierowej, przechowując ją w teczkach dotyczących określonego zakresu działania czy kontroli. Dokument papierowy tworzony jest w terenie lub w biurze po wykonaniu określonych zadań. Usprawnienie prac służb technicznego utrzymania dróg związanych z dokumentowaniem zadań wiąże się z kilkoma możliwymi kierunkami działań, które opierają się na wykorzystaniu mobilnych technologii teleinformatycznych w powiązaniu z systemem geoinformacyjnym. Do działań tych należą:
  • szybka i precyzyjna lokalizacja zdarzeń w oparciu o system pozycjonowania GPS i w odniesieniu do jednorodnego systemu referencyjnego,

  • skrócenie drogi od wykonania określonych czynności w terenie do ich udokumentowania w formie elektronicznej notatki, sprawozdania lub raportu,

  • eliminacja dokumentów z obiegu papierowego, a w przypadku, kiedy jest to wymagane prawem, zminimalizowanie takiej sytuacji.
System dokumentu elektronicznego


Wdrożenie wewnętrznego dokumentu elektronicznego tworzonego bezpośrednio w terenie ma na celu wprowadzenie standardu obiegu informacji elektronicznej. Dokument elektroniczny może zastąpić tradycyjne dokumenty typu:
  • protokół kontroli (drogi, oznakowania, itp.),

  • notatka służbowa sporządzona w terenie,

  • dziennik objazdu drogi,

  • raport drogowy kontroli zimowego utrzymania,

  • arkusz karty zdarzenia drogowego,
oraz wzbogacić dokumentację o załączniki multimedialne wykonane w terenie (np. szkic, notatka głosowa, zdjęcie czy film).
Celem wdrożenia pracy mobilnej jest ograniczanie kosztów funkcjonowania zarządców dróg i zwiększenie efektywności ich działania. Rozwiązania mobilne powinny usprawniać realizację procesów administracyjnych, przeciwdziałać wielokrotnemu wytwarzaniu podobnych informacji przez wiele jednostek, zapewnić dostęp do kompletnej i aktualnej informacji źródłowej, niezbędnej do wykonywania zadań publicznych.
Wprowadzenie elektronicznego dokumentu gwarantuje wiele możliwości i oszczędności.

  • Tworzenie dokumentu bezpośrednio w terenie wraz ze znacznikiem miejsca, czasu i autora tworzonej informacji

    Pracownik może bezpośrednio w terenie zidentyfikować problem na tle informacji ewidencyjnych z systemu GIS, opisać podjęte czynności lub niezbędne działania, a dzięki modułowi GPS miejsce zostanie precyzyjnie zlokalizowane w układzie geograficznym, a następnie przeliczone na układ referencyjny obowiązujący dla sieci dróg.

  • Sporządzanie szkiców

    Za pomocą ekranu dotykowego urządzenia mobilnego możliwe jest tworzenie elektronicznych szkiców w terenie. Szkic wykonuje się za pomocą narzędzi graficznych dostosowanych do operowania ekranem dotykowym. Narzędzia graficzne umożliwiają rysowanie odręczne oraz z wykorzystaniem biblioteki predefiniowanych symboli umieszczanych w szkicu.

  • Dołączanie notatek głosowych

    Pracownik w miejscu tworzenia dokumentacji może wykonać notatkę głosową w celu uszczegółowienia informacji lub ewentualnie podania informacji dodatkowych. Notatka głosowa zwykle przekazywana jest do repozytorium poprzez mechanizm synchronizacji.

  • Dołączanie załączników fotograficznych lub w postaci wideo

    Każde urządzenie mobilne typu tablet lub PDA posiada obecnie wbudowany aparat fotograficzny umożliwiający sporządzenie dokumentacji fotograficznej lub wideo w terenie z wystarczającą jakością. Zdjęcie lub sekwencja wideo stanowić może załącznik do sporządzanej dokumentacji w terenie.

  • Deponowanie elektronicznego dokumentu w centralnym repozytorium

    Dokumenty stworzone w terenie są deponowane zwykle w odpowiednio skatalogowanych przestrzeniach projektowych repozytorium na tle danych przestrzennych z indeksami określającymi między innymi ich odniesienie do konkretnego odcinka drogi i precyzyjnej lokalizacji. W procesie analizy projektowej pozwala to za pomocą predefiniowanych zapytań wizualizować zidentyfikowane problemy bezpośrednio w repozytorium na podkładzie mapowym.

  • Dostęp do dokumentu dla wszystkich zainteresowanych przez 24 h na dobę

    Przy wykorzystaniu repozytorium danych i technologii webowych dostęp do informacji możliwy jest praktycznie w każdym miejscu i o każdej porze za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

  • Redukcja czasu potrzebnego na wyszukanie dokumentacji

    Wielokrotnie identyfikowany problem trudności w dotarciu do dokumentacji sprzed roku czy kilku lat znika bezpowrotnie zastosowaniu dzięki systemu elektronicznego dokumentu. Dane odpowiednio przechowywane w repozytorium i archiwizowane pozwalają na wieloaspektowe analizy zebranych informacji.


      • Redukcja zużycia papieru

        Dzięki postaci elektronicznej znika potrzeba sporządzania wielu kopii papierowych, przesyłania kopii faksem, itp.

      • Weryfikacja faktycznego wykonywania czynności służbowych

        Dane na temat faktycznego miejsca i czasu wykonywania czynności służbowych przez pracowników stanowią dla przełożonych cenną informację dotyczącą sposobu oraz jakości wykonywanych zadań.

      • Elektroniczne zlecanie prac przez dyspozytora

        Nie tylko sama rejestracja zdarzeń oraz czynności, ale także zlecanie oraz rozliczanie prac odbywa się w sposób elektroniczny.
      Główne aplikacje systemu

      System dokumentu elektronicznego, posiadając budowę modułową o architekturze wielowarstwowej, oparty jest na dwóch zasadniczych aplikacjach.
      • Klient mobilny - aplikacja dedykowana na urządzenia mobilne typu tablet lub PDA, wykorzystująca usługi sieciowe do przesyłania informacji poprzez transmisję GPRS. Aplikacja ta jest wykorzystywana do bezpośredniej pracy w terenie i jest głównym narzędziem odpowiedzialnym za pozyskiwanie danych z terenu w formie notatek. Użytkownik aplikacji posiada możliwość dołączenia do notatki załączników (szkiców, zdjęć, itp.) w chwili jej tworzenia lub po jej stworzeniu. Aplikacja posiada funkcję umożliwiającą synchronizację z aplikacją serwerową. Synchronizacja umożliwia przesyłanie notatek wraz z załącznikami oraz pobranie listy zadań, a także nowych szablonów utworzonych przy pomocy aplikacji typu klient stacjonarny. Aplikacja posiada zintegrowany moduł graficzny, na którym ilustrowana jest pozycja wg GPS. Pozycja wyświetlana jest na mapie podkładowej będącej np. pochodną mapy TBD. Obsługa szablonów umożliwia wypełnianie określonych pól tekstowych za pomocą klawiatury oraz wybór z list słownikowych. Dodatkowo aplikacja typu tablet posiada ponadto możliwość drukowania stworzonych notatek oraz zapisywania ich jako plików PDF, a następnie ich wysyłania w formie załączników do wiadomości email za pomocą klienta poczty email dostępnej na danej jednostce sprzętowej.

      • Klient stacjonarny - aplikacja pracująca w układzie klient-serwer z wykorzystaniem protokołu TCP/IP. Aplikacja przeznaczona jest do zarządzania grupami roboczymi oraz materiałami zbieranym przez aplikacje mobilne typu tablet lub PDA. Klient stacjonarny jest zatem narzędziem przeznaczonym dla kierowników rejonów oraz naczelników wydziałów. Aplikacja umożliwia prowadzenie bieżących analiz danych dostarczanych z terenu, a przy tym stanowi centrum dyspozytorskie. Rozwiązanie przesyła komunikaty do użytkowników narzędzi typu tablet oraz PDA za pośrednictwem wbudowanego komunikatora. Aplikacja posiada możliwość tworzenia szablonów dokumentów oraz dystrybuowania ich do określonych narzędzi typu klient. Jej głównym zadaniem jest możliwość prowadzenia analiz oraz tworzenia raportów wg zdefiniowanych kryteriów, a w szczególności generowania cyklicznie programowalnych raportów dotyczących zdarzeń i nieprawidłowości w obszarze dróg oraz ich wizualizacji na mapie numerycznej. Klient stacjonarny współpracuje bezpośrednio z aplikacją serwerową stanowiącą centralne repozytorium danych, przeznaczoną do tworzenia i zarządzania wewnętrzną dokumentacją elektroniczną, dostarczania do systemu warstw GIS oraz obsługi komunikacji w formie usług webowych.

      Podstawowe korzyści

      Zastosowanie nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych oraz informatycznych daje możliwość zmiany standardów tworzenia i dostępu do informacji. Stworzenie środowiska pracy mobilnej zintegrowanego z repozytorium danych geoinformacyjnych jest jednym z możliwych rozwiązań w zakresie cyfryzacji dokumentacji stanu dróg. System dokumentu elektronicznego zbudowany w oparciu o powyższe założenia umożliwia gromadzenie i integrację informacji pozyskiwanych w terenie łącznie z ich lokalizacją przestrzenną. Dzięki wdrożeniu takiego systemu oraz dostarczeniu odpowiednich narzędzi możliwie jest korzystanie z wielu danych bezpośrednio w terenie, bez konieczności posiadania dokumentacji papierowej. Pracownik jest w stanie w terenie tworzyć oraz używać cyfrowej dokumentacji, pobierając ją z bazy danych repozytorium. Dzięki udostępnieniu narzędzi do tworzenia szablonów użytkownicy systemu mogą dostosowywać system do swoich indywidualnych potrzeb z zachowaniem standardów organizacyjnych.

      Autor: Lech Rybałko, Dyrektor ds. Wdrożeń, SHH sp. z o.o.

      Więcej o SHH sp. z o.o.

      Od 1996 roku SHH realizuje w Polsce i za granicą projekty informatyczne związane z informacją przestrzenną. Spółka wdraża kompleksowe, skuteczne i perspektywiczne rozwiązania klasy GIS oparte o światowe standardy technologiczne. Produkty i usługi SHH są dedykowane dla zarządców infrastruktury transportu (m.in. drogownictwo, kolejnictwo, komunikacja miejska), zakładów przemysłowych (m.in. górnictwo, produkcja przemysłowa), przedsiębiorstw sieciowych (m.in. elektroenergetyka, ciepłownictwo, gazownictwo, wodociągi i kanalizacja), jak również urzędów oraz biur projektowych i geodezyjnych. Firma posiada potencjał merytoryczny, technologiczny i wdrożeniowy do realizacji złożonych projektów w zakresie GIS.

      Główne obszary działalności SHH: budowa systemów informacji przestrzennej i technicznej, tworzenie baz i hurtowni danych przestrzennych, zasilanie systemów informatycznych w dane, rozwój dedykowanego oprogramowania, wdrażanie systemów wspomagających podejmowanie decyzji, dostarczanie rozwiązań sprzętowych w ramach realizowanych projektów, wszechstronne doradztwo i szkolenia specjalistyczne.

      SHH jest twórcą inicjatywy GISforum (www.gisforum.pl) realizowanej poprzez trzy narzędzia: konferencję dedykowaną dla wielu branż, serwis tematyczny w wnp.pl oraz cykliczny newsletter.

      Więcej na www.shh.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!