PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozwój e-usług publicznych w Polsce

Autor: Marek Sylwestrzak, Barbara Bartoszewska, Robert Czarnecki, Telekomunikacja 60 I Techniki Informacyjne 1-2/2016
13-08-2016 12:27 |  aktualizacja: 13-08-2016 11:31

Internet jest istotnym medium wpływającym na prawie wszystkie dziedziny działalności człowieka.

Wpływa na prowadzenie działalności gospodarczej, administrację państwową, handel, spędzanie wolnego czasu, a także na kształtowanie relacji międzyludzkich. Dzięki rozwojowi sieci można użytkownikowi zaoferować wiele usług, często takich, które nie miały swojego odpowiednika w epoce przedinternetowej.
Poprzez rozwój witryn internetowych oraz narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (ICT) mogły powstać e-usługi, które definiowane są jako usługi świadczone w sposób zautomatyzowany poprzez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

Jak zaznacza Drucker w [4] "społeczeństwo korzysta i będzie korzystać z wolnego rynku jako sprawdzonego mechanizmu integracji ekonomicznej". W tym aspekcie e-usługi obejmują usługi świadczone przy użyciu nie tylko komputera, ale także urządzeń mobilnych czy telewizji cyfrowej, ale wykluczają te, w których szczególną rolę odgrywa człowiek. Jak zauważa Orłowski w [10] w praktyce nie jest możliwe stworzenie zestawu kategorii obejmującego wszystkie e-usługi. Po pierwsze ze względu na trudność w stworzeniu jednej powszechnej definicji. Po drugie wiele serwisów łączy ze sobą usługi tradycyjne z internetowymi. W końcu, po trzecie, niemal codziennie pojawiają się nowe rodzaje usług, jakie można świadczyć za pośrednictwem internetu.

Rosnąca konkurencja oraz rewolucja cyfrowa, która ma miejsce w dzisiejszych czasach, powoduje, że e-usługi administracji publicznej zaczynają odgrywać coraz istotniejszą rolę, zarówno dla państwa, jak i społeczeństwa. Informatyzacja administracji publicznej w Polsce jest konieczna chociażby ze względu na członkostwo w Unii Europejskiej i nałożone na poszczególnych członków zobowiązania. Jednym z celów informatyzacji administracji jest włączenie się w budowę społeczeństwa informacyjnego [3]. Natomiast rozwój internetu i powszechność nowoczesnych technologii komunikacji spowodowały powstanie usług świadczonych drogą elektroniczną przez organy administracji publicznej, które polegają na powszechnym udostępnianiu obywatelom i przedsiębiorstwom usług administracji rządowej i samorządowej poprzez nowoczesne media telekomunikacyjne [7]. Jak podkreśla Krynicka w [9] wzrost zainteresowania podmiotów skutecznym dostępem do informacji publicznej, zwłaszcza do informacji wytwarzanych i gromadzonych przez administrację, będzie wywoływał naciski na uruchomienie systemów elektronicznej administracji i usług publicznych zapewniających większą przejrzystość sprawowania władzy. W tym aspekcie, rozwój systemów e-administracji powinien poprawić funkcjonalności oraz e-dojrzałość istniejących usług publicznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP