Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozwój sektora gazowego to okazja dla IT

Autor: wnp.pl (JM)
28-11-2011 10:13
Rozwój sektora gazowego to okazja dla IT
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

- Pod względem wyzwań informatycznych sektor gazowy jest zbliżony do sektora energetycznego - uważa Andrzej Chabrzyk, architekt rozwiązań biznesowych w firmie SAP. - Stoją bowiem przed nimi ogromne wyzwania w zakresie rozwoju sfery obsługi klienta, nowoczesnego zarządzania majątkiem, budowy sieci inteligentnych oraz sprostania zmieniającym się regulacjom europejskim i wynikającym stąd zmianom rynkowym.

Jednak, zdaniem naszego rozmówcy, w przeciwieństwie do energetyki, w przypadku sektora gazowego zadania z tym związane spoczywają przede wszystkim na barkach jednej organizacji - spółek i grupy PGNiG S.A., które obsługują zdecydowaną większość sprzedaży i dystrybucji gazu w Polsce.
- Ta sytuacja stwarza ogromne możliwości zbudowania spójnego biznesowo i technologicznie rozwiązania informatycznego i ukierunkowanej na efektywność standaryzacji kluczowych procesów biznesowych - przekonuje Andrzej Chabrzyk.

Przedstawiciel SAP uważa, że zadaniem systemów informatycznych we współczesnym gazownictwie musi być w pierwszej kolejności stworzenie przyjaznego środowiska obsługi odbiorców, przygotowanie do innego sposobu rozliczania gazu i bilansowania jego zużycia, wsparcie współpracy i wymiany danych pomiędzy podmiotami działającymi na rynku sprzedaży, dystrybucji oraz przesyłu gazu, oraz przygotowanie do wprowadzania kolejnych elementów inteligentnych pomiarów (Smart Metering).

- Wśród dotychczasowych sukcesów należy na pewno wymienić zbudowanie spójnej szyny wymiany danych pomiędzy obrotem i dystrybucją oraz postęp prac nad informatycznym wsparciem procesów back-office (wewnętrznych) w oparciu o rozwiązania SAP, stosowane w tym zakresie m.in. przez PGNiG S.A. i część podmiotów zależnych - mówi Andrzej Chabrzyk.

Jak podkreśla nasz rozmówca, międzynarodowa sytuacja handlu gazem oraz zmiany wynikające z regulacji europejskich w najbliższym czasie wpłyną na większą konkurencyjność na rynku obrotu gazem. - Jest to kolejny czynnik, który będzie sprzyjał informatyzacji firm gazowych - mówi Andrzej Chabrzyk. - Muszą one w coraz większym stopniu porządkować swoje dane, procedury i procesy. Ujednolicenia baz danych klientów i tworzenia kompleksowych systemów obsługi klienta umożliwi sprawną współpracę spółek sprzedaży i dystrybucji oraz pozwoli przygotować się na konkurencję europejską. W sferze technicznej informatyka w ogromnym stopniu może pomóc w zarządzaniu majątkiem sieciowym, serwisem technicznym, we wprowadzaniu inteligentnych urządzeń pomiarowych i w rozliczaniu obrotu i dystrybucji na otwartym rynku gazu. Na poziomie zarządzania wewnętrznego efektywne wykorzystanie systemów ERP pozwoli stale unowocześniać sposoby działania i ściśle kontrolować koszty.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP