Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce przekroczy w 2009 r. 1 mld zł

Autor: PAP
12-02-2009 16:35

Wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce w 2009 r. przekroczy 1 mld zł. Najszybciej będą rozwijać się mobilne płatności, mobilna telewizja oraz marketing - wynika z raportu firmy PMR.

Inne usługi dodane to np. gry czy muzyka, z których można korzystać w urządzeniach mobilnych.
Według szacunków firmy zawartych w raporcie "Rynek usług dodanych i multimedialnych w Polsce 2009", wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w Polsce w 2008 r. wzrosła o 21,6 proc. w porównaniu do 2007 r. i wyniosła ok. 930 mln zł. W tym roku wartość tego rynku ma wzrosnąć o 24,1 proc. do 1,15 mld zł.

W latach 2009-2012 analitycy spodziewają się dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Będzie to związane z wprowadzeniem na szerszą skalę nowych usług dodanych, poszerzających możliwości zastosowania telefonów komórkowych - mobilnych płatności, mobilnej telewizji oraz aplikacji wykorzystywanych w kampaniach marketingu mobilnego.

Zdaniem PMR, detaliczny rynek usług dodanych w telefonii komórkowej w dalszym ciągu jest zdominowany przez media i wyspecjalizowanych dostawców usług. Operatorzy komórkowi natomiast czerpią przychody głównie z udostępniania infrastruktury telekomunikacyjnej.

Sytuacja ta zmienia się wraz z rozwojem nowych usług dodanych, np. płatności mobilnych, wymagających znacznych nakładów inwestycyjnych oraz współpracy z innymi firmami, często nie związanymi z branżą telekomunikacyjną.

PMR przypomina, że pod koniec 2008 r. czterej polscy operatorzy infrastrukturalni - Polkomtel, Centertel, PTC i P4 - wspólnie przystąpili do konkursu na operatora mobilnej telewizji.

Operatorzy szacują, że liczba klientów mobilnej telewizji w Polsce po roku od komercyjnego startu usługi wyniesie ok. 100 tys. osób. Docelowo w ciągu kilku lat z mobile TV będzie korzystać ok. 1 mln użytkowników.

Jeśli chodzi natomiast o rodzaj oferowanych treści, to według badania, wśród przedstawicieli 100 firm telekomunikacyjnych w Polsce, największe szanse zaistnienia w telewizji mobilnej mają informacje i newsy. Na dalszych pozycjach w rankingu znalazły się sport (53 proc. wskazań), muzyka (48 proc.), erotyka (43 proc.) i rozrywka interaktywna (39 proc.). Co piąty respondent wskazał także na treść tworzoną przez użytkowników, a 13 proc. na filmy i seriale.

Operatorzy telefonii komórkowej deklarują też chęć współpracy w rozwoju płatności mobilnych. Trwają prace nad stworzeniem jednolitego standardu tych płatności przez telefon komórkowy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 667 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP