Od początku roku na całym świecie wyprodukowano ponad 800 mln telefonów komórkowych. Do końca grudnia padnie nowy rekord.
W trzecim kwartale 2007 r. firma sprzedała 111 mln sztuk aparatów, czyli 38 proc. wszystkich telefonów komórkowych‚ jakie rozeszły się na całym świecie - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej IDC.
Rosnący udział Nokii w rynku wynika z coraz większych dostaw tanich telefonów na rynki krajów wschodzących‚ jak Indie‚ Chiny‚ Indonezja‚ Pakistan‚ Iran‚ Brazylia.- Poza tym Nokii udaje się sprzedawać coraz więcej droższych telefonów z górnej półki‚ dzięki czemu osiąga coraz większą wartość sprzedaży i zysków - komentuje w "Rz" Ryan Reith‚ analityk IDC.
Według niego podobną strategię mają również pozostali czterej duzi producenci‚ dzięki czemu wypracowują wzrost sprzedaży i zysków.
Nie wszystkim udaje się jednak wykazywać lepsze wyniki sprzedaży niż w ubiegłych latach. Niechlubnym wyjątkiem jest Motorola‚ która sprzedała w trzecim kwartale 37 mln telefonów‚ czyli o 16 mln (30 proc.) mniej niż przed rokiem.
Amerykański producent był do końca ubiegłego roku najpoważniejszym rywalem Nokii. W tym roku nie tylko dopuścił do zwiększenia dystansu‚ ale dał się nawet wyprzedzić koreańskiemu Samsungowi‚ który w drugim kwartale stał się numerem dwa na globalnym rynku komórkowym - czytamy w "Rz".
Analitycy IDC zwracają jednak uwagę‚ że chociaż dział telefonów komórkowych Motoroli notuje stratę‚ to jednak w trzecim kwartale operatorowi udało się zwiększyć wartość sprzedaży w porównaniu z poprzednim kwartałem o prawie 200 mln dolarów. Poza wymienionymi firmami do wielkiej piątki zaliczają się jeszcze Sony Ericsson oraz LG. Na te firmy przypada 80 proc. globalnej produkcji komórek.
W tym roku na całym świecie wyprodukowanych zostanie prawdopodobnie 1‚1 mld telefonów. To o ok. 10 - 15 proc. więcej niż w 2006 r.
Liczba klientów sieci komórkowych na całym świecie zbliża się powoli do 3 mld. W Indii i Chinach przybywa po kilkanaście milionów użytkowników telefonów w każdym kwartale. W krajach rozwiniętych liczba komórek jest większa niż liczba ludności i tam użytkowników nie przybywa tak szybko. Większość z nich wymienia jednak komórkę co dwa lata. Dzięki temu mimo coraz bardziej nasyconego rynku producenci sprzedają coraz więcej aparatów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rynek wchłonie miliard nowych komórek