Nadzór nad najważniejszymi rejestrami państwowymi - m.in. PESEL, dowodów osobistych i paszportów - zostanie przeniesiony z MSWiA do resortu cyfryzacji - zakłada przyjęta we wtorek przez Sejm nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej.
Przyjęte zmiany dotyczą rejestru PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Rejestru Stanu Cywilnego, Centralnej Ewidencji Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz ewidencji pojazdów, ewidencji kierowców oraz ewidencji posiadaczy kart parkingowych.
Pomysłodawcami noweli byli posłowie Prawa i Sprawiedliwości. Autorzy uzasadniali, że rejestry te są podstawowymi zbiorami danych osobowych o obywatelach i cudzoziemcach. "Z uwagi na wzrost zagrożeń dla systemów teleinformatycznych, wskazać należy na sprawy cyberbezpieczeństwa oraz brak na poziomie rządowym podmiotu koordynującego sprawy ochrony danych osobowych" - podkreślali.
Argumentowali także, że "stworzenie możliwości dalszej informatyzacji usług w oparciu o rejestry wymaga objęcia tego procesu koordynacją ze strony ministra właściwego do spraw informatyzacji".
W kompetencjach MSWiA pozostają zadania związane z personalizacją oraz wydawaniem dokumentów tożsamości umożliwiających przekraczanie granic i pobyt na terytorium innych państw.
"Specyfika oraz charakter udostępniania jednostkowych danych przemawiają za tym, aby zadanie to było wykonywane także przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, pomimo przekazania ministrowi cyfryzacji zadania związanego z udostępnianiem danych z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych" - wskazywali autorzy.
Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2016 roku.
Ministerstwo Cyfryzacji w przesłanym PAP komunikacie zauważa, że nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej wskazuje, że minister właściwy do spraw informatyzacji od początku nowego roku odpowiadał będzie za sprawy związane z bezpieczeństwem cyberprzestrzeni. "Powiązanie tej kompetencji oraz kompetencji związanych z prowadzeniem spraw, dotyczących najważniejszych rejestrów państwowych będzie tworzyło silny urząd, odpowiadający za najważniejsze sprawy związane z informatyzacją państwa" - podkreśla.
Wskazuje, że do kompetencji ministra cyfryzacji będzie należało zarządzanie rejestrem PESEL, Rejestrem Stanu Cywilnego, Centralną Ewidencją Pojazdów, Centralną Ewidencją Kierowców, Rejestrem Dowodów Osobistych, Centralną Ewidencją Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz Centralną ewidencja posiadaczy kart parkingowych.
"Powyższe rejestry są podstawowymi zbiorami danych osobowych o obywatelach i cudzoziemcach, trwale związanych z krajem. Są to najważniejsze wielkoskalowe rejestry, które stanowią solidne oparcie dla wykonywania przez właściwe organy administracji publicznej ustawowych zadań związanych z funkcjonowaniem państwa" - podkreśla resort.