Koniec lekceważenia już raz złowionych klientów? Operatorzy komórkowi zdali sobie wreszcie sprawę, że dopieszczanie tylko nowych klientów to strategia bez przyszłości - informuje Gazeta Wyborcza.
Jak pisze "GW", takie podejście obowiązywało na zdominowanym przez trzech operatorów rynku przez długie lata. To na szczęście się kończy. Czemu? - Kto chciał komórkę mieć, już ją ma. Niektórzy nawet dwie. W kraju, gdzie niemal 100 proc. obywateli korzysta z komórki, nie da się już zdobyć zbyt wielu nowych użytkowników - wyjaśnia Borowik.
Stosunek sprzedanych kart SIM do liczby mieszkańców w ubiegłym roku wynosił w Polsce 108,6 proc. Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej należy od tego odjąć blisko 17,7 proc. kart, które zostały aktywowane, ale nie są używane.
- Różnica w traktowaniu nowych i starych klientów będzie się zacierać, a oferta konieczna dla pozyskania klienta będzie musiała być coraz bogatsza - uważa Paweł Puchalski, analityk telekomunikacyjny DM BZ WBK.
Znaczy to tyle, że operatorzy będą musieli dawać coraz więcej, aby złowić nowego klienta, i coraz więcej, aby utrzymać starego - wyjaśnia dziennik.
Gazeta podkreśla, że wśród największych graczy zmianę filozofii najlepiej ostatnio widać w Orange. Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni spółka stworzyła dwie oferty promujące zarówno stałych abonentów, jak i wieloletnich użytkowników kart pre-paid.
Zdaniem analityków, z którymi rozmawiała "Gazeta", walka o utrzymanie starego abonenta dopiero się zaczyna. Zwłaszcza że konkurencja na rynku będzie się zaostrzać. Najpóźniej w przyszłym roku na rynku pojawi się piąty i szósty operator telefonii komórkowej CenterNet oraz Mobyland.
Pierwsza spółka zależna od MNI Midas, giełdowego potentata Romana Karkosika, podpisała kilka dni temu umowę na korzystanie z sieci Centertela - tak aby wystartować, zanim postawi własne maszty nadawcze. W ciągu pięciu lat sieć chce mieć 2,5 mln abonentów. Mobyland to z kolei konsorcjum z udziałem m.in. włoskiego koncernu telekomunikacyjnego Eutelia.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sieci komórkowe dopieszczą starych klientów