Skarg na operatorów telekomunikacyjnych przybywa

Skarg na operatorów telekomunikacyjnych przybywa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz częściej skarżymy się na działalność operatorów telekomunikacyjnych. Jak wynika z najnowszych danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2013 roku do rzeczników konsumentów takich skarg wpłynęło aż 53 tys.

- Problemy z usługami telekomunikacyjnymi dotyczyły najczęściej braku dostępu do Internetu. Też tego, że w miejscu zamieszkania konsumentów nie można było zainstalować Internetu, ponieważ nie było tam w ogóle sieci i zasięgu. Ponadto konsumenci skarżyli się również na zbyt wysokie rachunki telefoniczne, ale także na to, że mieli oni zainstalowane takie usługi, których nigdy nie zamawiali - mówi Agnieszka Majchrzak z UOKiK.



Częściej korzystamy z usług telekomów, więc skarg jest więcej

Skarg zgłaszanych na telekomy z roku na rok jest coraz więcej, przyznaje Witold Tomaszewski, redaktor naczelny portalu Telepolis.pl, który jednak broni operatorów. Jak mówi, rosnąca liczba skarg może wynikać także z tego, że z tych usług korzystamy coraz częściej.

- Telefonia komórkowa, rozmowy, a także Internet zaczynają być dobrami codziennego użytku, jak np. woda i gaz. Usługa telekomunikacyjna jest jednak bardziej skomplikowana niż dostarczenie wody. W wypadku usług telekomunikacyjnych mamy do czynienia z dużą ilością elektroniki i urządzeń, które czasami potrafią się zepsuć – mówi Tomaszewski.

Zawodzi nie tylko elektronika, ale i ludzie

Tyle że narzekamy nie tylko na elektronikę, ale i jakość obsługi klienta, dodaje Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

- Problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi dotyczyły również m.in. tego, że konsumenci mieli problemy ze złożeniem reklamacji, z dochodzeniem późniejszych roszczeń za to, że nie mogli przez pewien czas korzystać z usług telekomunikacyjnych, czyli nie mieli dostępu do telefonu czy Internetu. Konsumenci nadal mają również problem z przeniesieniem usługi do innego operatora, ale także z powrotem do wcześniejszego dostawcy usług – mówi Majchrzak.

Klienci nie są bez winy?

Błędy można jednak łatwo wyjaśnić, dodaje Witold Tomaszewski. Problemem jest jednak to, że część klientów z założenia uznaje operatorów za firmy nieuczciwe, a to utrudnia komunikację.

- Klienci też nie są bez winy i mają przekonanie, że oni wiedzą wszystko, a operator jest zły i chce ich oszukać. Niestety wszędzie są cięcia kosztów. Tak i u operatorów bardzo często pierwsza linia konsultantów, którzy rozpatrują reklamacje, nie zawsze jest odpowiednio wykwalifikowana. Czasem taka reklamacja trafi na osobę bez doświadczenia. Nie oznacza to, że operatorzy mają złą wolę i nie chcą rozpatrywać reklamacji – uważa Tomaszewski.

Warto walczyć o swoje prawa

Jeśli czujemy się oszukiwani i mamy problem z operatorem, to poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumenta. W kraju jest ich ponad 400.

- Jeżeli nie zgadzamy się z opłatą za rachunek telefoniczny, zostały nam aktywowane usługi, których nie chcieliśmy, lub też zostaliśmy wprowadzeni w błąd reklamą danego operatora telekomunikacyjnego, oczywiście możemy dochodzić swoich praw. Zawsze jeżeli pojawiają się jakieś nieprawidłowości, to nie zamiatajmy problemu pod dywan, tylko walczmy o swoje prawa. Nawet jeżeli nie wiemy, w jaki sposób napisać reklamację, czego możemy żądać, to nie bójmy się, dlatego że taką wiedzę możemy zdobyć np. u rzeczników konsumentów – wyjaśnia Majchrzak.

Dodatkowo można skorzystać z poradnictwa świadczonego przez Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Skarg na operatorów telekomunikacyjnych przybywa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!