Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Smart city to koszt, ale i przychód

Autor: PortalSamorzadowy.pl
15-06-2016 20:16
Smart city to koszt, ale i przychód
Fot. Shutterstock.com

Współczesne miasta nie mogą i nie powinny uciekać przed nowoczesną technologią. Od niej jest uzależniony ich dalszy rozwój. Rozwiązania technologiczne są dużym obciążeniem dla budżetów miejskich? Nie, jeśli mądrze rozplanujemy ich implementację.

Z każdym dniem postępuje coraz większa digitalizacja naszego życia codziennego. Samorządy stają więc przed nowymi wyzwaniami - tworzenia nowoczesnych miast, opartych o nowoczesną technologię. - Inteligentne miasto to pojęcie, które stało się ostatnio bardzo modne. Ale miasta w rzeczywistości pełnią taką samą rolę od tysięcy lat i ta rola się nie zmieniła - zaznacza Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska. - Ludzie szukają w miastach miejsca do mieszkania, pracy czy rozrywki i tak jest od lat. Natomiast miasta inteligentne to te, które korzystają z najnowszych technologii aby świadczyć te usługi - podkreśla.
Inteligentny transport nie dzieje się od razu

Często poruszanym wątkiem w kontekście smart cities jest inteligentny system zarządzania ruchem. Jak zauważa Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch Telematic Services, wiele miast Europy z sukcesami usprawniło komunikację przy pomocy nowych technologii, ale w Polsce sprawa jest bardziej problematyczna. - Wylano dziecko z kąpielą wprowadzając od 1 stycznia 2016 roku zakaz używania przez straż miejską jakichkolwiek urządzeń elektronicznie wykrywających nadużycia - mówi Wolniewicz-Warska. - W Londynie korzysta się z automatycznej kontroli rozmaitych naruszeń - zakazu ruchu, wjazdu, skrętu. To instrumenty, które znacznie poprawiają zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo. Polska nie ma możliwości korzystania z takich udogodnień. Trzeba zatrudnić strażnika i dopiero osoba może skontrolować takie naruszenie, więc całkowicie eliminuje się automatyzację - dodaje.

O kontrowersyjnym aspekcie pewnych rozwiązań technologicznych przypomina natomiast Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. - Samorządowcy w niektórych częściach kraju byli zbyt pazerni, szczególnie na północy Polski. Nie brakowało miejsc, gdzie mandat można było dostać za prędkość 50 km/h, a fotoradary były poukrywane nawet w koszach na śmieci. Z technologii trzeba umieć właściwie korzystać - mówi Truskolaski.

Wolniewicz-Warska zwraca też uwagę, że w smart cities szczególnie ważne jest promowanie transportu zbiorowego, ale nie można też zapomnieć o transporcie indywidualnym. Jak mówi, Polska przoduje w liczbie samochodów przypadających na jednego mieszkańca. Dlatego ograniczenie ruchu pojazdów osobowych to duże wyzwanie dla współczesnych miast, które trzeba przeprowadzić w mądry sposób, a nowoczesne technologie mogą być w tym pomocne.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP