Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Świąteczne niebezpieczeństwa w sieci

Autor: wnp.pl (WGK)
10-12-2013 09:11

Prawie 12 milionów polskich internautów odwiedza strony sklepów internetowych wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, a rynek e-commerce osiągnie pod koniec tego roku wartość niemal 26 mld złotych (oszacowania Nokaut.pl). Za wzrostem zakupów idzie wzrost niebezpieczeństw czyhających na klientów.

Kobiety w Internecie interesują się odzieżą, mężczyźni chętnie przeglądają ofert elektroniki. Zainteresowanie w sieci są podobne jak w życiu codziennym. Jednak jeśli w tradycyjnym sklepie główne zagrożenia to kieszonkowcy, złodzieje lub nieuczciwi kasjerzy, tak w Internecie wachlarz niebezpieczeństw jest szerszy – nikt nie wydrze torebki z zakupami, ale może przejąć np. dostęp do konta i poczynić znacznie większe szkody.
– Święta są doskonałą okazją do uśpienia naszej czujności. Przestępcy internetowi mogą np. wykorzystać metodę phishingu czyli wyłudzania informacji i podszywać się m.in. pod banki, prosząc o udostępnienie poufnych danych, w tym tych dotyczących kart kredytowych. Znane są także przypadki budowania przez oszustów od podstaw całych, fikcyjnych sklepów. Jedynym sposobem na uniknięcie takich zagrożeń jest szeroko rozumiany rozsądek: regularnie aktualizujmy zabezpieczenia naszych komputerów, nie otwierajmy maili z niewiadomych źródeł, nie klikajmy w podejrzane linki, a nim wpiszemy dane do jakiegokolwiek formularza, zweryfikujmy autentyczność strony – radzi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.

O bezpieczeństwo powinni tez dbać właściciel sklepów internetowych - zabezpieczenie danych osobowych klientów, zabezpieczenie serwerów przed dostępem niepowołanych osób, polityka bezpieczeństwa i prywatności danych – to wymagania podstawowe.

Jednak klienci nie są bezbronni – zawsze można zastosować się do kilku porad proponowanych przez ekspertów:

- sprawdzić czy strony związane z rejestracją i składaniem zamówienia, automatycznie przekierowują na protokół https, gwarantujący bezpieczne przesyłanie danych bądź czy sklep posiada tzw. certyfikat SSL gwarantujący szyfrowane połączenia internetowe;
- poszukać na stronie powszechnie uznawanych znaków bezpieczeństwa (np. kłódka w pasku adresowym przeglądarki, zielone pole adresu, klucz, certyfikaty);
- pamiętać, że jeśli strona nie szyfruje danych, jej administrator powinien w widoczny sposób poinformować o tym klientów;
- przed zakupami sprawdzić opinie o wybranym sklepie internetowym;
- realistycznie ocenić ofertę: tanie zakupy są pożądane, ale zaskakująco niska cena to powód do podejrzeń;
- sprawdzić zakładkę „kontakt”: czy umieszczono tam pełny adres, telefon i inne dane przedsiębiorcy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP