TelForceOne chce utrzymać dynamikę przychodów

TelForceOne chce utrzymać dynamikę przychodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

TelForceOne spodziewa się utrzymania w 2013 r. ubiegłorocznej dynamiki przychodów, chce też zwiększyć rentowność i wynik netto. Grupa będzie w tym roku nadal koncentrować się na sprzedaży akcesoriów GSM, widzi też potencjał na rynku oświetlenia LED - poinformował PAP Wiesław Żywicki, wiceprezes spółki.

"Początek tego roku jest dobry i spodziewamy się, że w całym 2013 uda nam się utrzymać dotychczasową dynamikę sprzedaży" - powiedział Żywicki.
"Spodziewamy się też lepszej rentowności niż w 2012 roku, o ile na rynku nie pojawią się jakieś nieprzewidziane trudności. Chcielibyśmy też poprawić wynik netto" - dodał.

W 2012 roku przychody TelForceOne wzrosły o 6,5 proc. do 121,3 mln zł. Spółka poprawiła w ubiegłym roku marżę EBITDA i EBIT, które wyniosły odpowiednio 5,7 proc. oraz 4,4 proc.

Zysk netto grupy wzrósł w 2012 roku do 1,2 mln zł z 0,5 mln zł w 2011 r.

Wiceprezes wyjaśnił, że w ubiegłym roku na marże grupy TelForceOne znacząco wpłynęło wycofanie się z produkcji aparatów telefonicznych typu dual-sim i wyprzedaż zapasów po cenach często niższych od kosztów produkcji.

"Związane to było z ofensywą Nokii, sprzedaży za każdą cenę w sektorach do tej pory niszowych dla niej. W efekcie Myphone jak i CPA Czechy podjęły decyzję o systematycznej wyprzedaży zapasów magazynowych" - powiedział.

Spółka chce w 2013 roku nadal koncentrować się na sprzedaży akcesoriów GSM, widzi też duży potencjał na rynku oświetlenia LED.

"Akcesoria GSM to nasz główny biznes, w którym jesteśmy liderem rynku w Polsce i dalej chcemy się na nim skupiać. Dostrzegamy też dużą szansę na wzrost sprzedaży w segmencie specjalistycznego oświetlenia LED" - powiedział Żywicki.

W 2012 roku elektronika mobilna, akcesoria i telefony GSM stanowiły 76 proc. całej sprzedaży grupy. Segment elektro-RTV i oświetlenia LED odpowiadał w ubiegłym roku za 12 proc. przychodów.

Przychody spółki zależnej myPhone zajmującej się sprzedażą telefonów i tabletów pod markami własnymi stanowiły w 2012 roku około 20 proc. przychodów TelForceOne. Spółka wprowadziła do oferty tablety pod marką własną we wrześniu 2012 roku.

"Widać, że nasza oferta cenowa w zakresie tabletów jest dużo lepsza od porównywalnych produktów konkurencji" - powiedział prezes.

TelForceOne szacuje, że marka myTab po pierwszych miesiącach istnienia uzyskała 5-10 proc. udział w polskim rynku tabletów. Wiceprezes wskazuje na raporty branżowe przewidujące dalszy, kilkusetprocentowy wzrost tego rynku w najbliższych latach.

W ubiegłym roku spółka sprzedała blisko 170 tys. telefonów pod marką myPhone. Sprzedaż spadła tym samym w porównaniu z 2011 rokiem, kiedy to wyniosła ok. 200 tys. sztuk.

Grupa spodziewa się utrzymania w tym roku ponad 50 proc. udziału sprzedaży zagranicznej w przychodach.

"Sprzedaż zagraniczna odpowiada za przeszło 50 proc. naszej sprzedaży i planujemy utrzymać ten poziom. Chcemy rozwijać się na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni, planujemy utrzymanie pozycji w Czechach i na Słowacji, która łącznie odpowiadały za około 22 proc. naszych skonsolidowanych przychodów za ubiegły rok" - powiedział wiceprezes.

Dodał, że obecnie bardzo istotne jest dla spółki ryzyko prawne działalności prowadzonej w Europie Zachodniej.

"Wiele naszych prób zwiększenia sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej spotyka się z atakami w postaci pozwów podmiotów lokalnych. Widać, że produkty polskich firm nie są mile widziane na rynkach tzw. starej Europy, o czym mówią od pewnego czasu również inne krajowe firmy z wielu branż" - wyjaśnił.

"Nie przegraliśmy żadnego procesu, ale same postępowania powodują, że nasza działalność na danym rynku jest zablokowana miesiącami" - dodał.
TelForceOne chce tym roku w dalszym ciągu rozwijać sieć franczyzową Teletorium.

"W ubiegłym roku liczba placówek Teletorium wzrosła o 18 proc. do 111. Chcemy jak najbardziej rozwijać tę sieć, ale dużo będzie zależało od wyników rozmów w nowo powstających galeriach handlowych" - powiedział wiceprezes.

"Teletorium ma dla nas szczególną wartość, ponieważ dzięki tej sieci możemy testować część produktów przed wprowadzeniem ich do sprzedaży hurtowej, co pozwala oszczędzić nakłady na badania rynku" - dodał.

Sieć Teletorium odpowiada za niecałe 20 proc. przychodów TelForceOne.

"Część przychodów z Teletorium to opłaty franczyzowe, które stanowią istotny element naszego cash flow" - wyjaśnił Żywicki.

TelForceOne stale otrzymuje oferty od podmiotów zainteresowanych zakupem nieruchomości we Wrocławiu, jednak sprzedaż aktywa to raczej nie kwestia tego roku - ocenia Żywicki.

"Nieruchomość ma bardzo atrakcyjne warunki zabudowy, szczególnie w zakresie przeznaczenia gruntu pod budowę wielopiętrowych budynków biurowych, jak również korzystny stosunek powierzchni zieleni do powierzchni użytkowej. Nie mamy pośpiechu w sprzedaży tego aktywa, jednak cały czas otrzymujemy oferty i czekamy na taką, która nas usatysfakcjonuje" - powiedział wiceprezes.

Działka we Wrocławiu o powierzchni 1,2 hektara oraz położony na niej budynek biurowy o powierzchni około 3 tys. mkw. wyceniane są w księgach TelForceOne na prawie 40 mln zł.

TelForceOne zmniejszyło w 2012 roku zadłużenie o 4,1 mln zł. Koszty finansowe grupy w 2012 roku spadły do 2,9 mln zł z 4,6 mln zł. Na koniec ubiegłego roku dług netto do EBITDA spółki wyniósł 6,4.

W 2013 roku spółka chce co najmniej utrzymać poziom długu netto do EBITDA na ubiegłorocznym poziomie.

"Chcemy, aby poziom wskaźnika dług netto do EBITDA nie uległ zwiększeniu, a jego długoterminowe kształtowanie się będzie zależało od dróg pozyskiwania finansowania" - powiedział wiceprezes.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki zwołane na 27 marca ma zdecydować o emisji obligacji o wartości do 10 mln zł.

"Kapitał dłużny, który chcemy pozyskać, czy to poprzez emisję obligacji, czy poprzez kredyt bankowy, ma wzmocnić środki obrotowe, mieć charakter celowy i być podporządkowany konkretnym projektom związanym z realizacją polityki handlowej i aktualnie zawieranym kontraktom" - wyjaśnił wiceprezes.

TelForceOne koncentruje swoje działania na dystrybucji pod własnymi markami na terenie całej Europy akcesoriów do telefonów i do urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych własnej marki myPhone oraz tabletów myTab, materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących oraz akcesoriów elektro-RTV w tym oświetlenia LED.

Obecnie w ramach grupy oferowanych jest blisko tysiąc produktów. Dystrybuowane towary produkowane są na potrzeby TelForceOne na Dalekim Wschodzie pod własnymi markami i nadzorem spółek zależnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: TelForceOne chce utrzymać dynamikę przychodów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!